AB InBev lanceert ‘biervarianten’ in ons land | RetailDetail

AB InBev lanceert ‘biervarianten’ in ons land

AB InBev lanceert ‘biervarianten’ in ons land

De Leuvense bierenreus AB InBev heeft 2015 uitgeroepen tot 'Jaar van de Innovaties': nog dit jaar lanceert het bedrijf in ons land nieuwe varianten van populaire merken als Hoegaarden, Leffe en Stella Artois.

Biermarkt 'dynamiseren'

AB InBev zag in 2014 zijn marktaandeel op de Belgische biermarkt, dat rond de 56% schommelt, heel licht toenemen. De groep verkocht in ons land vorig jaar 4,5 miljoen hectoliter bier: dat is weliswaar enkele duizenden hectoliters meer dan in 2013, maar nog altijd een pak minder dan de 5,6 miljoen hectoliter in 2000.

 

Om de Belgische biermarkt te 'dynamiseren', riep Eric Lauwers, algemeen directeur van AB InBev Benelux & Frankrijk, 2015 uit tot het 'Jaar van de Innovaties'. Zo wordt het Leffe Royale-assortiment uitgebreid met drie nieuwe soorten, waarbij telkens andere hopsoorten gebruikt worden.

 

Opvallender is echter dat de bierbrouwer, naar het voorbeeld van grote concurrent Heineken, ook de kaart trekt van 'biervarianten' die zich op een ruimer publiek richten dan de pure bierdrinkers. Zo krijgt Hoegaarden minstens één 'Radler'-variant: een verfrissend 'biertje' met fruitsmaak en slechts twee procent alcohol (net als Heineken-dochter Maes twee jaar geleden).

 

AB InBev komt ook met een antwoord op Desperados (ook al uit de Heineken-stal), het 'bier' met tequilasmaak dat bij flink wat jongeren aanslaat. Het lanceert nog dit jaar het in Frankrijk succesvolle 'Cubanisto', een bier gemengd met rum (foto), alsook de in Groot-Brittannië populaire Stella Artois Cidre (goed voor 300.000 hectoliter in Engeland).

 

'Festival National' voor Jupiler

Lauwers kondigde voorts een nieuwe megacampagne aan rond Jupiler en wil daarbij het gigantische succes van de Rode Duivels-blikjes nog eens overdoen. Bij gebrek aan een internationaal voetbaltornooi trekt AB InBev dit jaar de kaart van de muziek: het gaat blikjes verspreiden met de namen van de Belgische muziekfestivals erop.

 

De Leuvense brouwer kondigde voor Jupiler ook nog enkele nieuwe verpakkingen aan: zo komt er een minikrat met 10 flesjes - dat kratje zal in een eerste fase bij Carrefour getest worden - en zal 's lands best verkochte pilsbier ook in wegwerpfles beschikbaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.