AB InBev lanceert ‘biervarianten’ in ons land

AB InBev lanceert ‘biervarianten’ in ons land

De Leuvense bierenreus AB InBev heeft 2015 uitgeroepen tot 'Jaar van de Innovaties': nog dit jaar lanceert het bedrijf in ons land nieuwe varianten van populaire merken als Hoegaarden, Leffe en Stella Artois.

Biermarkt 'dynamiseren'

AB InBev zag in 2014 zijn marktaandeel op de Belgische biermarkt, dat rond de 56% schommelt, heel licht toenemen. De groep verkocht in ons land vorig jaar 4,5 miljoen hectoliter bier: dat is weliswaar enkele duizenden hectoliters meer dan in 2013, maar nog altijd een pak minder dan de 5,6 miljoen hectoliter in 2000.

 

Om de Belgische biermarkt te 'dynamiseren', riep Eric Lauwers, algemeen directeur van AB InBev Benelux & Frankrijk, 2015 uit tot het 'Jaar van de Innovaties'. Zo wordt het Leffe Royale-assortiment uitgebreid met drie nieuwe soorten, waarbij telkens andere hopsoorten gebruikt worden.

 

Opvallender is echter dat de bierbrouwer, naar het voorbeeld van grote concurrent Heineken, ook de kaart trekt van 'biervarianten' die zich op een ruimer publiek richten dan de pure bierdrinkers. Zo krijgt Hoegaarden minstens één 'Radler'-variant: een verfrissend 'biertje' met fruitsmaak en slechts twee procent alcohol (net als Heineken-dochter Maes twee jaar geleden).

 

AB InBev komt ook met een antwoord op Desperados (ook al uit de Heineken-stal), het 'bier' met tequilasmaak dat bij flink wat jongeren aanslaat. Het lanceert nog dit jaar het in Frankrijk succesvolle 'Cubanisto', een bier gemengd met rum (foto), alsook de in Groot-Brittannië populaire Stella Artois Cidre (goed voor 300.000 hectoliter in Engeland).

 

'Festival National' voor Jupiler

Lauwers kondigde voorts een nieuwe megacampagne aan rond Jupiler en wil daarbij het gigantische succes van de Rode Duivels-blikjes nog eens overdoen. Bij gebrek aan een internationaal voetbaltornooi trekt AB InBev dit jaar de kaart van de muziek: het gaat blikjes verspreiden met de namen van de Belgische muziekfestivals erop.

 

De Leuvense brouwer kondigde voor Jupiler ook nog enkele nieuwe verpakkingen aan: zo komt er een minikrat met 10 flesjes - dat kratje zal in een eerste fase bij Carrefour getest worden - en zal 's lands best verkochte pilsbier ook in wegwerpfles beschikbaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top