AB InBev lanceert in VS hyperpopulaire "hard seltzers" nu ook bij ons

Mike's Hard Seltzer

Het zat er al een poos aan te komen, maar nu maakt AB InBev het officieel. 'Hard seltzer', een alcoholisch drankje met spuitwater en fruitsmaak, komt naar onze contreien. Volgens de biergigant is de Europese vraag naar het in de VS zo populaire drankje snel aan het toenemen.

 

Populair bij jongeren

Het hard seltzer-merk van AB InBev, Mike's Hard Seltzer, zal vanaf nu ook opduiken in België, Duitsland, Frankrijk en Nederland. Er komt wel een klein lokaal verschil wat de smaken betreft: in België, Nederland en Frankrijk gaat het om de smaken limoen, framboos en zwarte kers, maar in Duitsland wordt die laatste vervangen door passievrucht.

 

Hard seltzers hebben weinig met bier te maken, behalve dan dat het alcoholpercentage met 5% in de buurt ligt van klassieke pilsbieren. Voor de rest bestaat het drankje uit spuitwater en fruitaroma's. Vooral bij jongeren is het een populair alternatief voor bestaande alcoholische dranken: het is makkelijker drinkbaar en laag in calorieën. Mike's Hard Seltzer klokt bijvoorbeeld af op 100 calorieën per blikje van 33 cl.

 

In de Verenigde Staten vertaalde die populariteit zich in een markt die intussen al meer dan drie miljard euro waard is. In het Verenigd Koninkrijk, waar Mike's Hard Seltzer sinds 2019 beschikbaar is, groeide de markt al naar een waarde van 600 miljoen pond (zowat 700 miljoen euro).

 

"Beyond Beer"

"Het hard seltzer-segment trekt heel wat nieuwe doelgroepen aan", stelt Elise Dickinson, marketingmanager voor de hard seltzers voor AB InBev Europe. "Van bierdrinkers tot liefhebbers van wijn of sterkedranken, die allemaal op zoek zijn naar een verfrissend alternatief."

 

Het succes van de hard seltzers helpt AB InBev om zijn drankenportfolio verder te diversifiëren. Het bedrijf blijft in de eerste plaats een bierbrouwer, maar zijn "Beyond Beer"-divisie wint wel snel aan belang. Die omvat niet enkel de hard seltzers, maar ook wijnen, sterkedranken en voorgemixte cocktails. De divisie zette in 2020 een dubbelcijferige groei neer en is nu goed voor een jaaromzet van een miljard dollar (800 miljoen euro).