AB InBev voedt dorst naar data met technologie-overnames | RetailDetail

AB InBev lest dorst naar data met technologie-overnames

AB InBev lest dorst naar data met technologie-overnames
Foto: games2532 / Shutterstock.com

Bier wordt data bij AB InBev: de grootste brouwerijgroep ter wereld investeert via overnames sterk in big data. Ze wil alles te weten komen over bierdrinkers en hun drinkgewoontes, in de hoop zo te blijven groeien op de steeds sneller veranderende biermarkt.

 

Weissbeerger zet drank om in data

Zoals zowat alle grote multinationals zet AB InBev vandaag in op data. Vorige week nog kocht de brouwerijgroep Weissbeerger, een bedrijf dat meetapparatuur in cafés installeert. Onder de slogan “turning drinks into data” laat het AB InBev voortaan precies meten hoeveel bier waar en wanneer wordt verkocht, welke biersoorten in de smaak vallen en bij welk type klant naargelang van het soort café. 

 

“Dankzij Weissbeerger kunnen we de horeca-uitbaters waarmee we samenwerken beter ondersteunen en kunnen we nog beter inspelen op de veranderende behoeftes van de consument”, legt woordvoerder Peter Dercon uit aan De Tijd. Data is macht, begrijpen ze bij de bierproducent, zeker nu consumenten in een verzadigde markt op zoek gaan naar nieuwe alternatieven, zoals speciaalbieren. 

 

AB InBev kocht in 2016 al bierwebwinkel Hopt.be, waardoor het toegang kreeg tot het onlinekoopgedrag van bierliefhebbers. De biermagnaat heeft ook dergelijke bierwebshops in onder meer Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in het bezit. Zelfs in RateBeer, een van de grootste bierrecensiesites, heeft de brouwerij een minderheidsbelang.

 

Data- en innovatielaboratorium ZX Ventures

Al die databedrijven brengt AB InBev onder in ZX Ventures, het innovatielaboratorium van de Braziliaans-Belgische bierfabrikant. “ZX Ventures heeft toegang tot onderzoek en technologie van AB InBev. Het werkt ook samen met startups”, vertelt Decron. “We onderzoeken er mogelijkheden buiten onze klassieke domeinen.”

 

De aard van dat onderzoek maakt e-commercedirecteur Guilherme Lebelson meteen duidelijk: “De data die we verzamelen van onze klanten en hun ervaringen op onze e-commerceplatformen zijn cruciaal voor ons groeiende bedrijf. We kunnen er onze producten doorlopend mee verbeteren, want data geven ons een inzicht in naar welke productsoort onze klanten op zoek zijn.”

 

De grote hoeveelheid data laat met andere woorden binnenshuis marktonderzoek toe en dat is nodig, aangezien de brouwerijreus in de verzadigde Westerse markten te kampen heeft met verscherpte concurrentie van speciaalbieren en zogeheten ‘craft brewers’, artisanale brouwerijen die snel en radicaal innoveren op de biermarkt. 

 

Concurrentie van artisanale brouwerijen

Ook kleinere brouwerijen van speciaalbieren brengt AB InBev daarom onder bij ZX Ventures: de brouwerij achter Tripel Karmeliet en Kwak behoort bijvoorbeeld tot de tientallen recente overnames. Slim datagebruik laat AB InBev toe om alvast sneller mee te innoveren: het kan trends vlug spotten via onder meer RateBeer, eventueel producten testen in de bierwebwinkels en de juiste locaties voor lanceringen bepalen dankzij Weissbeerger.

 

“Het is logisch dat AB InBev zich geworpen heeft in data”, besluit UGent-professor Erik Mannens in De Tijd.“Alle grote bedrijven doen het. Technologiebedrijven zoals Google en Microsoft zijn er groot mee geworden en ook steeds meer klassieke bedrijven leggen zich erop toe. Het is de ideale manier om inzichten op te doen en daarmee nieuwe markten te betreden of te groeien in verzadigde markten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!