AB InBev start Zuid-Afrikaans investeringsfonds om fusie rond te krijgen | RetailDetail

AB InBev start Zuid-Afrikaans investeringsfonds om fusie rond te krijgen

AB InBev start Zuid-Afrikaans investeringsfonds om fusie rond te krijgen

AB InBev heeft beloofd om een investeringsfonds op te zetten in Zuid-Afrika, om zo de fusie met SABMiller sneller rond te krijgen. Daarnaast stelt het dat geen enkele Zuid-Afrikaanse werknemer zijn baan zal verliezen bij de fusie.

Ondersteuning boeren

AB InBev doet die beloftes nadat de Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteit zijn bedenkingen had geuit rond de fusie van de Belgisch-Braziliaanse brouwer met SABMiller. Het geld van het investeringsfonds, 69 miljoen dollar (60 miljoen euro), zal gebruikt worden om lokale jobs te ondersteunen en om schadelijk gebruik van alcohol tegen te gaan.

 

Eeen deel van het geld zal gebruikt worden om 800 kleinschalige boeren te helpen met de productie van verschillende gewassen voor de brouwer. AB InBev wil ook helpen om de productie van bepaalde gewassen die worden gebruikt voor de productie van bier verder uit te breiden in Zuid-Afrika, zodat het land die naar het buitenland kan exporteren. Tot slot zal geen enkele werknemer in Zuid-Afrika zijn baan verliezen bij de fusie en zal het aantal jobs in de eerste vijf jaar na de fusie met SABMiller in Zuid-Afrika ook niet dalen.

 

De overeenkomst moet nog steeds goedgekeurd worden, maar de Zuid-Afrikaanse minister van Economische Ontwikkeling heeft al gezegd dat de voorstellen van AB InBev waarschijnlijk voldoende zullen zijn. AB InBev doet deze toegevingen nadat de Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteit meer tijd had gevraagd om de fusie te onderzoeken. De brouwer hoopt dat er nu niet opnieuw een verlenging zal komen, die de deal mogelijk in gevaar brengt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.