AB InBev streeft naar één pintje op vijf alcoholvrij tegen 2025

AB InBev streeft naar één pintje op vijf alcoholvrij tegen 2025

Tegen 2025 wil AB InBev dat minstens 20% van de biervolumes uit niet- of laagalcoholhoudende producten bestaat. Dat vertelde CEO Carlos Brito gisteren tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

“Verantwoord alcoholgebruik”

Deze toch wel opmerkelijke zet van ’s werelds grootste brouwer past in het kader van “verantwoord alcoholgebruik”, waar de bierreus uit Leuven al langer op inzet. Hoeveel dat percentage nu is, kan het bedrijf globaal niet zeggen. Voor sommige landen zijn er wel cijfers: volgens AB InBev wordt bijvoorbeeld 2,1% van de Belgische biermarkt ingenomen door niet- en laag alcoholische bieren. In Duitsland is dat 10,4%, in Spanje zelfs al 17,7%. Er is dus zeker nog groeimarge, zo klonk het gisteren.

 

In Nederland is die trend trouwens al volop bezig: de verkoop van alcoholvrij bier steeg er in 2015 met 27%: daarmee groeide de verkoop bijna twee keer zo hard als een jaar eerder.

 

Naar 100 miljard dollar tegen 2020

Brito herhaalde ook dat de groep tegen 2020 streeft naar een omzet van honderd miljard dollar. AB InBev realiseerde vorig jaar een omzet van 43,6 miljard dollar, maar inclusief de omzet van concurrent SAB Miller, die AB InBev binnenkort zou overnemen, was er vorig jaar een gecombineerde omzet van 64 miljard dollar.

 

Volgens de CEO ligt de focus momenteel op organische of interne groei. Wel kijkt een kleine groep mensen binnen het bedrijf naar externe groeikansen of overnames. "Als we een kans zien, die strategisch past en dit aan de juiste prijs, moeten we ernaar kijken", klonk het. Ook al ligt de focus nu eerst bij de afronding van de deal met SAB Miller, toch gaf Brito nog aan dat er bij mogelijke overnames vooral naar de biersector gekeken wordt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top