AB InBev laat Rusland over aan Efes | RetailDetail

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt
Shutterstock

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

 

50/50, maar Turken operationeel aan zet

De joint venture zou al enkele maanden geleden opgericht zijn, zo schrijft De Tijd, dat erop wijst dat Rusland in het tweede kwartaal uit de boekhouding verdween van de Belgisch-Braziliaanse brouwgigant. AB InBev en Efes “controleren elk de helft van het bedrijf, maar de Turken hebben de touwtjes in handen”, aldus de zakenkrant. AB InBev krijgt wel een dividend van de joint venture.

 

Volgens ABN Amro-analist Robert Jan Vos is Rusland “geen kernmarkt meer” voor AB InBev. “Door samen te werken verhogen Efes en AB InBev hun schaalgrootte, waardoor ze meer macht hebben en kosten kunnen besparen. AB InBev kan genieten van schaalvoordelen zonder er zelf actief aan bij te dragen”, zegt hij in de krant.

 

AB InBev ziet zijn verkoop al jaren dalen in Rusland sinds de regering de strijd heeft opgevoerd tegen alcoholmisbruik, met onder meer een verbod op alcoholreclame en een flinke stijging van de accijnzen. De tactiek die AB InBev in China succesvol uitrolde ‑ inzetten op bieren met een exclusiever imago (zoals Stella Artois en Budweiser) ‑ sloeg echter niet aan in Rusland. AB InBev had in Rusland een marktaandeel van 13,9% en was er het nummer twee (net voor Efes), maar een eind achter het Deense Carlsberg, dat 40% van de markt in handen heeft. De Leuvense brouwgigant heeft sinds de overname van SABMiller in 2016 een minderheidsbelang van 24% in Anadolu Efes.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.