AB InBev verkoopt Australische dochter aan Japan

AB InBev verkoopt Carlton & United Breweries

Het Japanse drankenconcern Asahi neemt de Australische brouwerijgroep Carlton & United Breweries voor tien miljard euro over van AB InBev. Met de opbrengst wil de biergigant zijn schulden afbouwen, na de faliekant afgelopen beursgang van zijn Aziatische tak.

 

Schuldafbouw na gemiste beursgang

De verkoop van 'CUB' komt er amper een week nadat AB InBev de beursgang van zijn Aziatische tak afblies. Met die beursintroductie hoopte de brouwer acht miljard euro te kunnen binnenrijven, maar vrij snel werd duidelijk dat dat te hoog gegrepen was. Door CUB nu te verkopen aan Asahi haalt topman Carlos Brito toch nog vers kapitaal, en zelfs een hoger bedrag, binnen: de Australische brouwerijgroep verandert van eigenaar voor tien miljard euro.

 

Voor dat geld krijgt Asahi ook een licentie om de internationale merken van AB InBev, zoals Stella Artois, Hoegaarden en Corona, in Australië te verkopen. In het verleden kocht de Japanse bierbrouwer ook al de Oost-Europese merken van het door AB InBev overgenomen SABMiller.

 

AB InBev, dat gebukt gaat onder een zware schuldenlast, wil met de opbrengst van de verkoop vooral zijn schuldgraad verlagen. Tegen eind 2020 zou die schuld minder dan vier keer de brutobedrijfswinst moeten bedragen. The Wall Street Journal meent te weten dat Brito met het idee speelt om ook de activiteiten in Zuid-Korea en Centraal-Amerika van de hand te doen.