AB InBev voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen
Shutterstock

Bierbrouwer AB InBev heeft in het derde kwartaal niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Analisten hadden al maar een kleine groei van het volume verwacht, maar het Braziliaans-Belgische bedrijf moest zelfs een daling slikken.

Budweiser verliest marktaandeel

In het derde kwartaal van 2017 daalde het verkochte volume van AB InBev met 1,2% ten opzichte van een jaar eerder, bij de eigen bieren was er zelfs een daling van 1,5%. Boosdoeners waren de Verenigde Staten en Brazilië, die de groei in Mexico, Argentinië en Afrika volledig teniet deden. In Brazilië daalde het volume met 4% en in de VS was dat zelfs met 6%, vooral vanwege het slechte weer het voorbije kwartaal.

 

Dat valt ook te zien aan de resultaten van het Amerikaanse Budweiser: daar daalde de totale omzet met 2,2%, terwijl er buiten de VS net een groei was van 4,4%. Zowel Budweiser als Bud Light verloren in het thuisland marktaandeel. Stella Artois ging er wereldwijd dan weer met 0,9% op vooruit.

 

Integratie verloopt vlot

Ondanks die dalende volumes steeg de kwartaalomzet van AB InBev toch met 3,6% naar 14,74 miljard dollar (12,5 miljard euro), maar dat was nog steeds onder de verwachtingen. De EBITDA steeg dan weer met 13,8% naar 5,73 miljard dollar (4,9 miljard euro), maar dat was tevens minder dan de verwachte 5,76 miljard dollar.

 

De integratie van SAB Miller een jaar na de overname verloopt dan weer wel goed. De verwachte besparingen door synergiën tegen oktober 2020 worden zelfs met 400 miljoen dollar verhoogd naar 3,2 miljard dollar (2,7 miljard euro). Van dat bedrag is momenteel al meer dan de helft behaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.