AB InBev voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen

AB InBev voldoet niet aan verwachtingen
Shutterstock

Bierbrouwer AB InBev heeft in het derde kwartaal niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Analisten hadden al maar een kleine groei van het volume verwacht, maar het Braziliaans-Belgische bedrijf moest zelfs een daling slikken.

Budweiser verliest marktaandeel

In het derde kwartaal van 2017 daalde het verkochte volume van AB InBev met 1,2% ten opzichte van een jaar eerder, bij de eigen bieren was er zelfs een daling van 1,5%. Boosdoeners waren de Verenigde Staten en Brazilië, die de groei in Mexico, Argentinië en Afrika volledig teniet deden. In Brazilië daalde het volume met 4% en in de VS was dat zelfs met 6%, vooral vanwege het slechte weer het voorbije kwartaal.

 

Dat valt ook te zien aan de resultaten van het Amerikaanse Budweiser: daar daalde de totale omzet met 2,2%, terwijl er buiten de VS net een groei was van 4,4%. Zowel Budweiser als Bud Light verloren in het thuisland marktaandeel. Stella Artois ging er wereldwijd dan weer met 0,9% op vooruit.

 

Integratie verloopt vlot

Ondanks die dalende volumes steeg de kwartaalomzet van AB InBev toch met 3,6% naar 14,74 miljard dollar (12,5 miljard euro), maar dat was nog steeds onder de verwachtingen. De EBITDA steeg dan weer met 13,8% naar 5,73 miljard dollar (4,9 miljard euro), maar dat was tevens minder dan de verwachte 5,76 miljard dollar.

 

De integratie van SAB Miller een jaar na de overname verloopt dan weer wel goed. De verwachte besparingen door synergiën tegen oktober 2020 worden zelfs met 400 miljoen dollar verhoogd naar 3,2 miljard dollar (2,7 miljard euro). Van dat bedrag is momenteel al meer dan de helft behaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.