ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

De Antwerpse Brouw Compagnie (ABC), bekend van haar Seefbier en Bootjesbier, installeert haar brouwerij in het Noorderpershuis, in de Antwerpse wijk 't Eilandje. Om de nieuwe brouwerij te financieren werd eind juni een crowdfundingcampagne opgestart.

Noorderpershuis wordt brouwerij

Na twee jaar zoeken heeft de Antwerpse Brouw Compagnie een onderkomen gevonden: het Noorderpershuis aan het Kattendijkdok, een voormalig pomphuis voor de kranen en sluizen van de haven. Stadsontwikkelaar AG Vespa zocht al langer een nieuwe invulling voor dat pand.

 

"Dit is het gebouw dat we zochten, voldoende groot en met voldoende hoge plafonds. Zowel qua sfeer als qua ligging - vlakbij onder meer het MAS en het nieuwe Havenhuis - is dit een ideale match, ook als ontmoetingsplek voor de bewoners van de Cadixwijk", zegt een tevreden ABC-bedrijfsleider Johan Van Dyck (ex-Duvel Moortgat). "Op een binnenkoer komt een mooi zomers zonneterras, met lange tafels en lampionnen zoals in een typische Berlijnse Biergarten."

 

Gefinancierd via crowdfunding

Om de nieuwe brouwerij te financieren startte ABC eind juni een crowdfundingcampagne op. Wie investeert, mag onder meer levenslang gratis bier proeven in de brouwerij. "Al enkele honderden mensen hebben ingetekend”, zegt Van Dyck. “Velen zijn bereid ook iets meer te geven om hun naam in de brouwzaal vereeuwigd te zien. Nu de locatie bekend is, trekt dat misschien nog meer geïnteresseerden aan." Soortgelijke crowdfundingprojecten haalden eerder al meer dan 100.000 euro op.

 

ABC startte in 2012 met een teruggevonden recept en in archieven bewaard gist van het oude Antwerpse Seefbier. Tot nog toe werd het bier bij brouwerij Roman in het Oost-Vlaamse Oudenaarde gebrouwen. Begin volgend jaar moet de productie opstarten in Antwerpen. De brouwinstallatie zal volcontinu zo'n 26.000 hectoliter per jaar kunnen produceren, waarvan een groot deel voor de export.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.