ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

ABC gaat Seefbier op ’t Eilandje brouwen

De Antwerpse Brouw Compagnie (ABC), bekend van haar Seefbier en Bootjesbier, installeert haar brouwerij in het Noorderpershuis, in de Antwerpse wijk 't Eilandje. Om de nieuwe brouwerij te financieren werd eind juni een crowdfundingcampagne opgestart.

Noorderpershuis wordt brouwerij

Na twee jaar zoeken heeft de Antwerpse Brouw Compagnie een onderkomen gevonden: het Noorderpershuis aan het Kattendijkdok, een voormalig pomphuis voor de kranen en sluizen van de haven. Stadsontwikkelaar AG Vespa zocht al langer een nieuwe invulling voor dat pand.

 

"Dit is het gebouw dat we zochten, voldoende groot en met voldoende hoge plafonds. Zowel qua sfeer als qua ligging - vlakbij onder meer het MAS en het nieuwe Havenhuis - is dit een ideale match, ook als ontmoetingsplek voor de bewoners van de Cadixwijk", zegt een tevreden ABC-bedrijfsleider Johan Van Dyck (ex-Duvel Moortgat). "Op een binnenkoer komt een mooi zomers zonneterras, met lange tafels en lampionnen zoals in een typische Berlijnse Biergarten."

 

Gefinancierd via crowdfunding

Om de nieuwe brouwerij te financieren startte ABC eind juni een crowdfundingcampagne op. Wie investeert, mag onder meer levenslang gratis bier proeven in de brouwerij. "Al enkele honderden mensen hebben ingetekend”, zegt Van Dyck. “Velen zijn bereid ook iets meer te geven om hun naam in de brouwzaal vereeuwigd te zien. Nu de locatie bekend is, trekt dat misschien nog meer geïnteresseerden aan." Soortgelijke crowdfundingprojecten haalden eerder al meer dan 100.000 euro op.

 

ABC startte in 2012 met een teruggevonden recept en in archieven bewaard gist van het oude Antwerpse Seefbier. Tot nog toe werd het bier bij brouwerij Roman in het Oost-Vlaamse Oudenaarde gebrouwen. Begin volgend jaar moet de productie opstarten in Antwerpen. De brouwinstallatie zal volcontinu zo'n 26.000 hectoliter per jaar kunnen produceren, waarvan een groot deel voor de export.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top