Actiegroep wil plastic verpakking dumpen in Brusselse Delhaize | RetailDetail

Actiegroep wil plastic verpakking dumpen in Brusselse Delhaize

Actiegroep wil plastic verpakking dumpen in Brusselse Delhaize
Shutterstock

De actiegroep Plastic Attack wil dit weekend een eerste ‘aanval’ uitvoeren op een vestiging van Delhaize in Brussel. Daarbij wordt alle plastic verpakking na aankoop onmiddellijk terug in de winkel gedumpt.

 

Terugnameplicht

Doel van de actie is om aan te tonen dat er nog steeds te veel plastic verpakkingen worden gebruikt in supermarkten. “Het lijkt erop dat alles wat je koopt in plastic is gewikkeld tot het punt waarop het belachelijk wordt”, staat er te lezen op de Facebookpagina van de actie. Daarnaast wil Plastic Attack consumenten wijzen op de terugnameplicht van supermarkten. Die zijn al een tijdje verplicht om na aankoop plastic terug te nemen.

 

Het fenomeen komt overgewaaid vanuit het Verenigd Koninkrijk, waar de BBC eind maart nog verslag uitbracht van een ‘plastic attack’ bij een vestiging van de Britse keten Tesco in Bath. Het is de zanger Sioen die vervolgens een 'aanval' in Gent aankondigde. Die actie kreeg al snel navolging vanuit de rest van België en Nederland. Momenteel staan er de komende maanden minstens twaalf gelijkaardige acties gepland, waarvan een flink deel volgens De Standaard zullen doorgaan op 2 juni.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.