Actiegroep wil plastic verpakking dumpen in Brusselse Delhaize | RetailDetail

Actiegroep wil plastic verpakking dumpen in Brusselse Delhaize

Actiegroep wil plastic verpakking dumpen in Brusselse Delhaize
Shutterstock

De actiegroep Plastic Attack wil dit weekend een eerste ‘aanval’ uitvoeren op een vestiging van Delhaize in Brussel. Daarbij wordt alle plastic verpakking na aankoop onmiddellijk terug in de winkel gedumpt.

 

Terugnameplicht

Doel van de actie is om aan te tonen dat er nog steeds te veel plastic verpakkingen worden gebruikt in supermarkten. “Het lijkt erop dat alles wat je koopt in plastic is gewikkeld tot het punt waarop het belachelijk wordt”, staat er te lezen op de Facebookpagina van de actie. Daarnaast wil Plastic Attack consumenten wijzen op de terugnameplicht van supermarkten. Die zijn al een tijdje verplicht om na aankoop plastic terug te nemen.

 

Het fenomeen komt overgewaaid vanuit het Verenigd Koninkrijk, waar de BBC eind maart nog verslag uitbracht van een ‘plastic attack’ bij een vestiging van de Britse keten Tesco in Bath. Het is de zanger Sioen die vervolgens een 'aanval' in Gent aankondigde. Die actie kreeg al snel navolging vanuit de rest van België en Nederland. Momenteel staan er de komende maanden minstens twaalf gelijkaardige acties gepland, waarvan een flink deel volgens De Standaard zullen doorgaan op 2 juni.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.