Afvalvrije boodschappen thuis laten leveren kost een duit

Een glazen fles Coca-Cola van een liter kost dubbel zoveel via Loop.

In Parijs is Loop gelanceerd, een duurzaam boodschappeninitiatief waarbij A-merkfabrikanten en Carrefour hun producten in herbruikbare verpakkingen leveren. Afvalvrij winkelen is er wel nog duur.

 

Alleen het product, niet de verpakking

Loop is een platform dat in samenwerking met 25 grote multinationals boodschappen afvalvrij en in herbruikbare verpakkingen thuis levert. Wie via het webplatform bestelt, betaalt een extra waarborg voor de verpakkingen, die nadien terug bij de consument thuis worden opgehaald voor hergebruik. 

 

Shoppers kopen dus eigenlijk enkel het product en niet de verpakking, die eigendom van de producent blijft. Op die manier willen participerende producenten, zoals Coca-Cola, Danone, Nestlé en ook de huismerken van Carrefour, stappen zetten in de richting van een circulaire en afvalvrije economie. In Frankrijk worden bedrijven daar in de toekomst immers toe verplicht.

 

Vandaag is er in de circulaire webshop keuze tussen 73 producten en blijft het bereik beperkt tot de regio Parijs, maar in het najaar zou Carrefour het duurzame aanbod alvast mee integreren in de eigen webshop, bericht Business Insider France.

 

Tot vier keer duurder dan de supermarkt

Aan de dienst is momenteel wel een flinke meerprijs verbonden, nog bovenop de waarborg die klanten moeten voorschieten. Die waarborg kan tot een drietal euro oplopen voor gedecoreerde flessen en bokalen, maar vakblad Linéaires berekende dat producten via Loop twee tot zelfs vier keer duurder kunnen zijn dan in de webshop van Carrefour. Zo kost een literfles Coca-Cola er 3,10 euro, ten opzichte van 1,23 euro voor een klassieke plastic fles in de supermarkt. Een fles koolzaadolie van Carrefour Bio gaat van 2,54 euro naar 4,75 euro.

 

De vraag is dus nog in hoeverre consumenten bereid zullen zijn om de meerprijs te betalen voor een betere planeet. In het Verenigd Koninkrijk heeft Loop ondertussen ook alvast een contract gesloten met Tesco, dus expansie is al in zicht.