Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé | RetailDetail

Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé

Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé
Shutterstock.com

Al sinds februari van dit jaar zetten de leden van inkoopgroepering Agecore merkfabrikant Nestlé onder druk om betere inkoopcondities af te dwingen. Dat conflict escaleert: het aantal referenties dat uit de rekken verdwijnt, blijft stijgen. 


30% van de omzet

Zo’n anderhalve maand woedt het dispuut tussen de Europese inkoopcombinatie en de Zwitserse voedingsmultinational. Het begon met dreigen, maar algauw haalden de leden verschillende Nestlé-referenties uit de rayons. De lopende onderhandelingen leiden blijkbaar niet tot het gewenste resultaat want de groepering verhoogt nu de druk.
 

De Duitse keten Edeka schrapte aanvankelijk 163 producten van Nestlé, waaronder diepvriespizza’s (Wagner), chocoladerepen (KitKat) en water (Vittel). Die waren in totaal goed voor zowat 20% van de omzet van Nestlé bij de retailer. Nu melden onze collega’s van Lebensmittel Zeitung dat de supermarktketen bijkomende referenties uit de rekken haalt, zodat het in totaal al zou gaan om wel 30% van de omzet.
 

Ook Colruyt voert de druk verder op. In de webshop van Collect & Go tellen we nu al minstens 41 referenties van Nestlé die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn. Dat is heel wat meer dan de 18 referenties die eind februari uit de rekken verdwenen. Het gaat om chocoladeproducten van Kitkat, Lion en Smarties, diverse ontbijtgranen, Maggi bouillonpoeder, flink wat Nestlé babyproducten, poeder van Nesquik, water van Vittel, vleeswaren van Herta…
 

Het Franse Intermarché, het Zwitserse Coop, het Spaanse Eroski en het Italiaanse Conad maken eveneens deel uit van Agecore. Ook zij halen meer producten uit de rekken. Alle leden samen zouden in totaal wel 10% van de Europese omzet van Nestlé vertegenwoordigen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.