Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé | RetailDetail

Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé

Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé
Shutterstock.com

Al sinds februari van dit jaar zetten de leden van inkoopgroepering Agecore merkfabrikant Nestlé onder druk om betere inkoopcondities af te dwingen. Dat conflict escaleert: het aantal referenties dat uit de rekken verdwijnt, blijft stijgen. 


30% van de omzet

Zo’n anderhalve maand woedt het dispuut tussen de Europese inkoopcombinatie en de Zwitserse voedingsmultinational. Het begon met dreigen, maar algauw haalden de leden verschillende Nestlé-referenties uit de rayons. De lopende onderhandelingen leiden blijkbaar niet tot het gewenste resultaat want de groepering verhoogt nu de druk.
 

De Duitse keten Edeka schrapte aanvankelijk 163 producten van Nestlé, waaronder diepvriespizza’s (Wagner), chocoladerepen (KitKat) en water (Vittel). Die waren in totaal goed voor zowat 20% van de omzet van Nestlé bij de retailer. Nu melden onze collega’s van Lebensmittel Zeitung dat de supermarktketen bijkomende referenties uit de rekken haalt, zodat het in totaal al zou gaan om wel 30% van de omzet.
 

Ook Colruyt voert de druk verder op. In de webshop van Collect & Go tellen we nu al minstens 41 referenties van Nestlé die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn. Dat is heel wat meer dan de 18 referenties die eind februari uit de rekken verdwenen. Het gaat om chocoladeproducten van Kitkat, Lion en Smarties, diverse ontbijtgranen, Maggi bouillonpoeder, flink wat Nestlé babyproducten, poeder van Nesquik, water van Vittel, vleeswaren van Herta…
 

Het Franse Intermarché, het Zwitserse Coop, het Spaanse Eroski en het Italiaanse Conad maken eveneens deel uit van Agecore. Ook zij halen meer producten uit de rekken. Alle leden samen zouden in totaal wel 10% van de Europese omzet van Nestlé vertegenwoordigen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

“Duurdere chocolade mag geen taboe zijn”

25/04/2018

De verkoop van fairtradeproducten in ons land blijft stijgen, vooral voor chocolade. Dat is ook nodig, want die sector staat voor grote uitdagingen. “Chocolade zal niet verdwijnen, maar de cacaoprijs moet hoger.”