Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé

Agecore en Colruyt verhogen de druk op Nestlé

Al sinds februari van dit jaar zetten de leden van inkoopgroepering Agecore merkfabrikant Nestlé onder druk om betere inkoopcondities af te dwingen. Dat conflict escaleert: het aantal referenties dat uit de rekken verdwijnt, blijft stijgen. 


30% van de omzet

Zo’n anderhalve maand woedt het dispuut tussen de Europese inkoopcombinatie en de Zwitserse voedingsmultinational. Het begon met dreigen, maar algauw haalden de leden verschillende Nestlé-referenties uit de rayons. De lopende onderhandelingen leiden blijkbaar niet tot het gewenste resultaat want de groepering verhoogt nu de druk.
 

De Duitse keten Edeka schrapte aanvankelijk 163 producten van Nestlé, waaronder diepvriespizza’s (Wagner), chocoladerepen (KitKat) en water (Vittel). Die waren in totaal goed voor zowat 20% van de omzet van Nestlé bij de retailer. Nu melden onze collega’s van Lebensmittel Zeitung dat de supermarktketen bijkomende referenties uit de rekken haalt, zodat het in totaal al zou gaan om wel 30% van de omzet.
 

Ook Colruyt voert de druk verder op. In de webshop van Collect & Go tellen we nu al minstens 41 referenties van Nestlé die tijdelijk niet meer beschikbaar zijn. Dat is heel wat meer dan de 18 referenties die eind februari uit de rekken verdwenen. Het gaat om chocoladeproducten van Kitkat, Lion en Smarties, diverse ontbijtgranen, Maggi bouillonpoeder, flink wat Nestlé babyproducten, poeder van Nesquik, water van Vittel, vleeswaren van Herta…
 

Het Franse Intermarché, het Zwitserse Coop, het Spaanse Eroski en het Italiaanse Conad maken eveneens deel uit van Agecore. Ook zij halen meer producten uit de rekken. Alle leden samen zouden in totaal wel 10% van de Europese omzet van Nestlé vertegenwoordigen.