AH zelfde prijzen in België als in Nederland

AH zelfde prijzen in België als in Nederland

Albert Heijn houdt in België simpelweg dezelfde – lagere – prijzen aan als in Nederland. Dat meldt AH's Corné Mulders op de officiële persopening van de eerste Albert Heijn-winkel in België. De Nederlandse supermarktketen verklaart daarmee resoluut de oorlog aan alle voedingsdistributeurs in Brasschaat, en bij uitbreiding in heel België.

Wapenstiltstand op 1.500 producten

Het assortiment in de Belgische Albert Heijn is zoals beloofd een mengeling van typisch Nederlandse elementen en karakteristiek Belgische producten, zoals aan het uitgebreide gamma Belgische bieren op bovenstaande foto reeds te zien is. Het assortiment is "vervlaamst" met ongeveer 1.500 Belgische referenties.

 

Op die beperkte groep van 1.500 Belgische producten zal volgens retailekenner Jorg Snoeck een soort wapenstilstand gelden. "Volgens mij hebben ze omtrent dat productassortiment afspraken gemaakt met de leveranciers. Ze zullen op die referenties dan ook een 'Belgische prijs' hanteren, en niet hun Nederlandse. Op alle andere producten voeren ze echter gewoon de Nederlandse prijzen door, omdat die vanuit Nederland worden ingevoerd. Aangezien 80% daarvan internationale merken zijn, zal dat een enorme impact hebben."

 

Het bewijs ligt alvast in de winkelrekken: Coca-Cola vind je er zonder Frans opschrift, wat betekent dat het product rechtstreeks in Nederland is ingekocht. Zo is de weg vrij voor bijhorende 'Nederlandse prijzen'. Nog niet overtuigd? Alpro sojamelk kost er liefst €1,09, terwijl diezelfde verpakking bij Delhaize voor €1,59 gaat.

 

Eens benieuwd hoeveel Colruyt morgen aanrekent voor de sojamelk. De concurrentiestrijd zal hard, bitter hard worden gespeeld. Voornoemde heeft van de burgemeester bijvoorbeeld alvast goedkeuring gekregen om zijn supermarkt in Brasschaat te vergroten. Vlak om de hoek van Albert Heijn, uiteraard.

AH Bonus

Voor extra kortingen is ook de bonuskaart al in voege gebracht. Het systeem houdt in dat wie een dergelijke klantenkaart heeft, op een selectie van producten nog voordeligere prijzen aan de kassa geniet. In concreto betekent het in de winkel in Brasschaat fikse kortingen op ruim 600 producten. Om de lokale harten onmiddellijk te winnen heeft iedereen in Brasschaat al zijn AH bonuskaart in de brievenbus mogen ontvangen.

 

Wel is het gehele aanbod een stuk beperkter dan de Belgische consument gewoon is. De winkel bevat 12.000 referenties, wat zowat de helft is van het aantal referenties in een Delhaize met identieke oppervlakte. Gevolg is niettemin dat zo heel wat winkelruimte vrijkomt, en de het pand een veel meer open indruk maakt. Niettegenstaande ontdekten we ter plaatse nog een Belgische primeur: Lotus speculoos hagelslag werd in de Albert Heijn te Brasschaat voor het eerst in de supermarkt gespot.

Harry Knoppert wordt Nederbelg

In Brasschaat werd vandaag de eerste winkel van Albert Heijn op Belgische bodem ingehuldigd. De vroegere zelfstandige supermarkt Van Ende vaart daar vanaf nu onder de vlag van het Nederlandse AH. Na deze winkelopening volgt weldra de tweede winkel van broer en zus Van Ende. Andere locaties van Albert Heijn in België zijn nog niet bekend, maar aan de strijdlustige taal van de keten te horen, valt wel al op te maken dat ze het hard zullen spelen.

 

Grappig detail: gewezen topman voor Albert Heijn België Harry Knoppert vindt het hier ondertussen zo fijn, dat hij waarempel naar België verhuist. Na 49 jaar actief te zijn geweest bij de Nederlandse supermarktketen, rondt hij zijn carrière met AH België af. De fakkel geeft hij door aan Corné Mulders.

 

 

Meer: Albert Heijn, het volledige verhaal

Albert Heijn houdt in België simpelweg dezelfde – lagere – prijzen aan als in Nederland. Dat meldt AH's Corné Mulders op de officiële persopening van de eerste Albert Heijn-winkel in België. De Nederlandse supermarktketen verklaart daarmee resoluut de oorlog aan alle voedingsdistributeurs in Brasschaat, en bij uitbreiding in heel België.

Wapenstiltstand op 1.500 producten

Het assortiment in de Belgische Albert Heijn is zoals beloofd een mengeling van typisch Nederlandse elementen en karakteristiek Belgische producten, zoals aan het uitgebreide gamma Belgische bieren op bovenstaande foto reeds te zien is. Het assortiment is "vervlaamst" met ongeveer 1.500 Belgische referenties.

 

Op die beperkte groep van 1.500 Belgische producten zal volgens retailekenner Jorg Snoeck een soort wapenstilstand gelden. "Volgens mij hebben ze omtrent dat productassortiment afspraken gemaakt met de leveranciers. Ze zullen op die referenties dan ook een 'Belgische prijs' hanteren, en niet hun Nederlandse. Op alle andere producten voeren ze echter gewoon de Nederlandse prijzen door, omdat die vanuit Nederland worden ingevoerd. Aangezien 80% daarvan internationale merken zijn, zal dat een enorme impact hebben."

 

Het bewijs ligt alvast in de winkelrekken: Coca-Cola vind je er zonder Frans opschrift, wat betekent dat het product rechtstreeks in Nederland is ingekocht. Zo is de weg vrij voor bijhorende 'Nederlandse prijzen'. Nog niet overtuigd? Alpro sojamelk kost er liefst €1,09, terwijl diezelfde verpakking bij Delhaize voor €1,59 gaat.

 

Eens benieuwd hoeveel Colruyt morgen aanrekent voor de sojamelk. De concurrentiestrijd zal hard, bitter hard worden gespeeld. Voornoemde heeft van de burgemeester bijvoorbeeld alvast goedkeuring gekregen om zijn supermarkt in Brasschaat te vergroten. Vlak om de hoek van Albert Heijn, uiteraard.

AH Bonus

Voor extra kortingen is ook de bonuskaart al in voege gebracht. Het systeem houdt in dat wie een dergelijke klantenkaart heeft, op een selectie van producten nog voordeligere prijzen aan de kassa geniet. In concreto betekent het in de winkel in Brasschaat fikse kortingen op ruim 600 producten. Om de lokale harten onmiddellijk te winnen heeft iedereen in Brasschaat al zijn AH bonuskaart in de brievenbus mogen ontvangen.

 

Wel is het gehele aanbod een stuk beperkter dan de Belgische consument gewoon is. De winkel bevat 12.000 referenties, wat zowat de helft is van het aantal referenties in een Delhaize met identieke oppervlakte. Gevolg is niettemin dat zo heel wat winkelruimte vrijkomt, en de het pand een veel meer open indruk maakt. Niettegenstaande ontdekten we ter plaatse nog een Belgische primeur: Lotus speculoos hagelslag werd in de Albert Heijn te Brasschaat voor het eerst in de supermarkt gespot.

Harry Knoppert wordt Nederbelg

In Brasschaat werd vandaag de eerste winkel van Albert Heijn op Belgische bodem ingehuldigd. De vroegere zelfstandige supermarkt Van Ende vaart daar vanaf nu onder de vlag van het Nederlandse AH. Na deze winkelopening volgt weldra de tweede winkel van broer en zus Van Ende. Andere locaties van Albert Heijn in België zijn nog niet bekend, maar aan de strijdlustige taal van de keten te horen, valt wel al op te maken dat ze het hard zullen spelen.

 

Grappig detail: gewezen topman voor Albert Heijn België Harry Knoppert vindt het hier ondertussen zo fijn, dat hij waarempel naar België verhuist. Na 49 jaar actief te zijn geweest bij de Nederlandse supermarktketen, rondt hij zijn carrière met AH België af. De fakkel geeft hij door aan Corné Mulders.

 

 

Meer: Albert Heijn, het volledige verhaal

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top