AH zelfde prijzen in België als in Nederland

AH zelfde prijzen in België als in Nederland

Albert Heijn houdt in België simpelweg dezelfde – lagere – prijzen aan als in Nederland. Dat meldt AH's Corné Mulders op de officiële persopening van de eerste Albert Heijn-winkel in België. De Nederlandse supermarktketen verklaart daarmee resoluut de oorlog aan alle voedingsdistributeurs in Brasschaat, en bij uitbreiding in heel België.

Wapenstiltstand op 1.500 producten

Het assortiment in de Belgische Albert Heijn is zoals beloofd een mengeling van typisch Nederlandse elementen en karakteristiek Belgische producten, zoals aan het uitgebreide gamma Belgische bieren op bovenstaande foto reeds te zien is. Het assortiment is "vervlaamst" met ongeveer 1.500 Belgische referenties.

 

Op die beperkte groep van 1.500 Belgische producten zal volgens retailekenner Jorg Snoeck een soort wapenstilstand gelden. "Volgens mij hebben ze omtrent dat productassortiment afspraken gemaakt met de leveranciers. Ze zullen op die referenties dan ook een 'Belgische prijs' hanteren, en niet hun Nederlandse. Op alle andere producten voeren ze echter gewoon de Nederlandse prijzen door, omdat die vanuit Nederland worden ingevoerd. Aangezien 80% daarvan internationale merken zijn, zal dat een enorme impact hebben."

 

Het bewijs ligt alvast in de winkelrekken: Coca-Cola vind je er zonder Frans opschrift, wat betekent dat het product rechtstreeks in Nederland is ingekocht. Zo is de weg vrij voor bijhorende 'Nederlandse prijzen'. Nog niet overtuigd? Alpro sojamelk kost er liefst €1,09, terwijl diezelfde verpakking bij Delhaize voor €1,59 gaat.

 

Eens benieuwd hoeveel Colruyt morgen aanrekent voor de sojamelk. De concurrentiestrijd zal hard, bitter hard worden gespeeld. Voornoemde heeft van de burgemeester bijvoorbeeld alvast goedkeuring gekregen om zijn supermarkt in Brasschaat te vergroten. Vlak om de hoek van Albert Heijn, uiteraard.

AH Bonus

Voor extra kortingen is ook de bonuskaart al in voege gebracht. Het systeem houdt in dat wie een dergelijke klantenkaart heeft, op een selectie van producten nog voordeligere prijzen aan de kassa geniet. In concreto betekent het in de winkel in Brasschaat fikse kortingen op ruim 600 producten. Om de lokale harten onmiddellijk te winnen heeft iedereen in Brasschaat al zijn AH bonuskaart in de brievenbus mogen ontvangen.

 

Wel is het gehele aanbod een stuk beperkter dan de Belgische consument gewoon is. De winkel bevat 12.000 referenties, wat zowat de helft is van het aantal referenties in een Delhaize met identieke oppervlakte. Gevolg is niettemin dat zo heel wat winkelruimte vrijkomt, en de het pand een veel meer open indruk maakt. Niettegenstaande ontdekten we ter plaatse nog een Belgische primeur: Lotus speculoos hagelslag werd in de Albert Heijn te Brasschaat voor het eerst in de supermarkt gespot.

Harry Knoppert wordt Nederbelg

In Brasschaat werd vandaag de eerste winkel van Albert Heijn op Belgische bodem ingehuldigd. De vroegere zelfstandige supermarkt Van Ende vaart daar vanaf nu onder de vlag van het Nederlandse AH. Na deze winkelopening volgt weldra de tweede winkel van broer en zus Van Ende. Andere locaties van Albert Heijn in België zijn nog niet bekend, maar aan de strijdlustige taal van de keten te horen, valt wel al op te maken dat ze het hard zullen spelen.

 

Grappig detail: gewezen topman voor Albert Heijn België Harry Knoppert vindt het hier ondertussen zo fijn, dat hij waarempel naar België verhuist. Na 49 jaar actief te zijn geweest bij de Nederlandse supermarktketen, rondt hij zijn carrière met AH België af. De fakkel geeft hij door aan Corné Mulders.

 

 

Meer: Albert Heijn, het volledige verhaal

Albert Heijn houdt in België simpelweg dezelfde – lagere – prijzen aan als in Nederland. Dat meldt AH's Corné Mulders op de officiële persopening van de eerste Albert Heijn-winkel in België. De Nederlandse supermarktketen verklaart daarmee resoluut de oorlog aan alle voedingsdistributeurs in Brasschaat, en bij uitbreiding in heel België.

Wapenstiltstand op 1.500 producten

Het assortiment in de Belgische Albert Heijn is zoals beloofd een mengeling van typisch Nederlandse elementen en karakteristiek Belgische producten, zoals aan het uitgebreide gamma Belgische bieren op bovenstaande foto reeds te zien is. Het assortiment is "vervlaamst" met ongeveer 1.500 Belgische referenties.

 

Op die beperkte groep van 1.500 Belgische producten zal volgens retailekenner Jorg Snoeck een soort wapenstilstand gelden. "Volgens mij hebben ze omtrent dat productassortiment afspraken gemaakt met de leveranciers. Ze zullen op die referenties dan ook een 'Belgische prijs' hanteren, en niet hun Nederlandse. Op alle andere producten voeren ze echter gewoon de Nederlandse prijzen door, omdat die vanuit Nederland worden ingevoerd. Aangezien 80% daarvan internationale merken zijn, zal dat een enorme impact hebben."

 

Het bewijs ligt alvast in de winkelrekken: Coca-Cola vind je er zonder Frans opschrift, wat betekent dat het product rechtstreeks in Nederland is ingekocht. Zo is de weg vrij voor bijhorende 'Nederlandse prijzen'. Nog niet overtuigd? Alpro sojamelk kost er liefst €1,09, terwijl diezelfde verpakking bij Delhaize voor €1,59 gaat.

 

Eens benieuwd hoeveel Colruyt morgen aanrekent voor de sojamelk. De concurrentiestrijd zal hard, bitter hard worden gespeeld. Voornoemde heeft van de burgemeester bijvoorbeeld alvast goedkeuring gekregen om zijn supermarkt in Brasschaat te vergroten. Vlak om de hoek van Albert Heijn, uiteraard.

AH Bonus

Voor extra kortingen is ook de bonuskaart al in voege gebracht. Het systeem houdt in dat wie een dergelijke klantenkaart heeft, op een selectie van producten nog voordeligere prijzen aan de kassa geniet. In concreto betekent het in de winkel in Brasschaat fikse kortingen op ruim 600 producten. Om de lokale harten onmiddellijk te winnen heeft iedereen in Brasschaat al zijn AH bonuskaart in de brievenbus mogen ontvangen.

 

Wel is het gehele aanbod een stuk beperkter dan de Belgische consument gewoon is. De winkel bevat 12.000 referenties, wat zowat de helft is van het aantal referenties in een Delhaize met identieke oppervlakte. Gevolg is niettemin dat zo heel wat winkelruimte vrijkomt, en de het pand een veel meer open indruk maakt. Niettegenstaande ontdekten we ter plaatse nog een Belgische primeur: Lotus speculoos hagelslag werd in de Albert Heijn te Brasschaat voor het eerst in de supermarkt gespot.

Harry Knoppert wordt Nederbelg

In Brasschaat werd vandaag de eerste winkel van Albert Heijn op Belgische bodem ingehuldigd. De vroegere zelfstandige supermarkt Van Ende vaart daar vanaf nu onder de vlag van het Nederlandse AH. Na deze winkelopening volgt weldra de tweede winkel van broer en zus Van Ende. Andere locaties van Albert Heijn in België zijn nog niet bekend, maar aan de strijdlustige taal van de keten te horen, valt wel al op te maken dat ze het hard zullen spelen.

 

Grappig detail: gewezen topman voor Albert Heijn België Harry Knoppert vindt het hier ondertussen zo fijn, dat hij waarempel naar België verhuist. Na 49 jaar actief te zijn geweest bij de Nederlandse supermarktketen, rondt hij zijn carrière met AH België af. De fakkel geeft hij door aan Corné Mulders.

 

 

Meer: Albert Heijn, het volledige verhaal

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

Back to top