Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

750 miljoen euro besparen

De pro forma-omzet van Ahold Delhaize kende in het tweede kwartaal van 2017 een stijging van 3,4% naar 16,05 miljard euro, waarbij ongeveer de helft van die groei wel te danken was aan positieve wisselkoerseffecten. De bruto bedrijfswinst steeg dan weer met 8,4% naar 1,08 miljard euro en de onderliggende operationele winst met 11,4% naar 626 miljoen euro.

 

Bovendien verloopt de integratie van de twee bedrijven beter dan verwacht, want Ahold Delhaize gaat uit van synergiebesparingen van 750 miljoen euro tegen 2019, terwijl er eerst sprake was van slechts 500 miljoen euro. 250 miljoen euro van dat bedrag zal terug geïnvesteerd worden in de eigen merken.

 

Stabiele omzetten in VS en België

In Nederland steeg de omzet van Ahold Delhaize met 5,6% naar 3,4 miljard euro, waarbij de groei gestuwd werd door zowel online groei als sterke prestaties in de supermarkten. Daarbij moet wel vermeld worden dat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal viel en de cijfers dus de hoogte in stuwde. Vooral bol.com blijft sterk presteren: Ahold Delhaize mikt daarvoor op 3 miljard euro consumentenomzet dit jaar en liefst 5 miljard tegen 2020.

 

In België zijn de cijfers minder positief, met een minimale omzetstijging van 0,2% en dalende winstcijfers doordat de winstmarge verder kromp van 2,9 naar 2,5%. Ook wordt er momenteel geïnvesteerd in de vernieuwing van heel wat winkels. Dat er wel nog sprake is van een omzetstijging, is vooral te danken aan de franchisewinkels, die wel goede resultaten kunnen voorleggen. Bij de winkels in eigen beheer is er nog steeds sprake van achteruitgang.

 

In de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize ongeveer 60% van zijn omzet haalt, presteerde het ondanks een moeilijke periode toch beter dan verwacht. De omzet steeg er met 2,5% naar 5,9 miljard euro, al was dat volledig te danken aan wisselkoerseffecten. Voor wisselkoersen bleef de omzet stabiel. De onderliggende EBITDA steeg er wel met 8,8% naar 407 miljoen euro. Ahold Delhaize was dan ook tevreden over de prestaties in de Verenigde Staten, waar prijzen terug de hoogte in gaan, nadat er meer dan een jaar sprake was van deflatie.