Ahold Delhaize eist integratiebonus van fabrikanten

Ahold Delhaize eist integratiebonus van fabrikanten

De gesprekken die Ahold Delhaize voert met z’n grote A-merkleveranciers, hebben betrekking op een integratiebonus en nieuwe inkoopcondities met terugwerkende kracht.

 

Forse eisen

Noch Ahold Delhaize, noch de merkfabrikanten willen on the record communiceren over de gesprekken, waarover zo’n twee weken geleden al heel wat te doen was. Begrijpelijk, de commerciële belangen zijn groot. Toch vingen onze collega’s van Distrifood enkele echo’s op van anonieme leveranciers.


Wat we daaruit leren? Dat Ahold Delhaize zijn internationale leveranciers een “integratiebonus” wil opleggen, bijvoorbeeld. En dat de fusiegroep nieuwe inkoopcondities met terugwerkende kracht wil laten ingaan vanaf 1 januari 2016. Zoals verwacht wordt er ook gesproken over een “afkoopsom” voor de voormalige conditieverschillen tussen Nederland en België. 


Erg verrassend zijn deze eisen niet, al klinken ze wel fors. De leveranciers vragen zich echter af waar hun voordeel te vinden is bij deze fusie. En blijkbaar vinden Franstalige gesprekpartners van Ahold Delhaize het lastig dat de gesprekken in het Engels dienen te verlopen. Wordt vervolgd…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top