Ahold Delhaize eist integratiebonus van fabrikanten

Ahold Delhaize eist integratiebonus van fabrikanten

De gesprekken die Ahold Delhaize voert met z’n grote A-merkleveranciers, hebben betrekking op een integratiebonus en nieuwe inkoopcondities met terugwerkende kracht.

 

Forse eisen

Noch Ahold Delhaize, noch de merkfabrikanten willen on the record communiceren over de gesprekken, waarover zo’n twee weken geleden al heel wat te doen was. Begrijpelijk, de commerciële belangen zijn groot. Toch vingen onze collega’s van Distrifood enkele echo’s op van anonieme leveranciers.


Wat we daaruit leren? Dat Ahold Delhaize zijn internationale leveranciers een “integratiebonus” wil opleggen, bijvoorbeeld. En dat de fusiegroep nieuwe inkoopcondities met terugwerkende kracht wil laten ingaan vanaf 1 januari 2016. Zoals verwacht wordt er ook gesproken over een “afkoopsom” voor de voormalige conditieverschillen tussen Nederland en België. 


Erg verrassend zijn deze eisen niet, al klinken ze wel fors. De leveranciers vragen zich echter af waar hun voordeel te vinden is bij deze fusie. En blijkbaar vinden Franstalige gesprekpartners van Ahold Delhaize het lastig dat de gesprekken in het Engels dienen te verlopen. Wordt vervolgd…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top