Ahold Delhaize haalde producten Kraft Heinz uit de rekken | RetailDetail

Ahold Delhaize haalde producten Kraft Heinz uit de rekken

Ahold Delhaize haalde producten Kraft Heinz uit de rekken

In zijn harde negotiaties met de leveranciers dreigt Ahold Delhaize uit verband te worden gespeeld door de eigen franchisenemers. Die brachten aan het licht dat de retailer recent producten van Kraft Heinz uit de rekken haalde. 

 

Machtsstrijd

In augustus schrapte Ahold Delhaize wel 28 verschillende producten van Kraft Heinz, blijkbaar omdat de merkfabrikant niet bereid was om aan tafel te gaan zitten met de retailer, schrijft Distrifood. Het ging om producten van de merken Heinz, Karvan Cévitam en Venz.

 

De boycot wijst erop dat Ahold Delhaize bereid is om het spel erg hard te spelen. Maar de manier waarop de delisting naar buiten kwam, is slecht nieuws voor de fusiegroep: franchisenemers en merkfabrikanten lijken immers onverwachte bondgenoten te worden in een opmerkelijke machtsstrijd.

 

Want wat is er gebeurd? Tijdens de lopende rechtszaak tussen de vereniging van AH-franchisenemers (VAHFR) en Albert Heijn dook een e-mail op van Albert Heijn aan de franchisenemers, gedateerd 19 augustus. Daarin staat volgende mededeling: “Helaas blijkt Kraft Heinz op dit moment niet bereid om samen constructief naar de toekomst te kijken. Hierdoor zijn er verschillende producten van Kraft Heinz niet meer beschikbaar”.

 

Anonieme e-mails

De e-mail verwijst naar de gesprekken die fusiegroep Ahold Delhaize voert met zijn grootste leveranciers. Eerder al kwam in het nieuws dat Ahold Delhaize een integratiebonus en verbeterde condities eist van de merkfabrikanten, die daar niet over te spreken zijn

 

De Nederlandse franchisenemers van Albert Heijn verwijzen nu naar de delisting als argument om de almacht van de retailer te schetsen. Ze zijn verwikkeld in een rechtszaak over de bijdragen die ze gedurende jaren hebben moeten betalen aan AH. De claim zou alles samen wel 400 miljoen euro kunnen bedragen. 

 

De VAHFR zou ook over anonieme e-mails beschikken waarin fabrikanten getuigen over de onderhandelingen met Ahold Delhaize. Geen enkele fabrikant durft echter openlijk te spreken. Dat is niet verwonderlijk. Maar dat franchisenemers vertrouwelijke informatie naar buiten brengen die ingaat tegen de belangen van hun eigen organisatie, is bijzonder kwalijk nieuws voor Ahold Delhaize.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.