Ahold Delhaize pompt half miljard in Amerikaanse logistiek

Gevel van supermarkt van Food Lion in Wilson, North Carolina
Foto: William Howard / Shutterstock.com

Ahold Delhaize investeert 480 miljoen dollar (430 miljoen euro) in zijn bevoorradingsketen aan de Amerikaanse Oostkust. De supermarktgroep wil er naar een volledig geïntegreerd distributiesysteem en zo jaarlijks bijna 100 miljoen euro kosten besparen.

 

Alle distributiecentra in eigen beheer

Ahold Delhaize neemt in de Verenigde Staten al zijn distributiecentra in eigen beheer: in de komende drie jaar koopt het supermarktbedrijf drie centra over van C&S Wholesale Grocers en zal het nog twee extra distributiefaciliteiten leasen. Bovendien bouwt de retailer in het noordoosten en de Midden-Atlantische regio van de VS nog twee volledig geautomatiseerde diepvriesmagazijnen. De groep legt daarvoor bijna een half miljard euro op tafel.

 

"Met dit initiatief zullen we onze distributie, het transport en de inkoop moderniseren door middel van een volledig geïntegreerd, zelfdistributiemodel, dat rechtstreeks en lokaal door onze bedrijven zal worden beheerd. Dit zal resulteren in efficiëntieverbeteringen en vooral in de beschikbaarheid en versheid van onze lokale merken, nu en in de toekomst, waar, wanneer en hoe onze klanten maar willen winkelen”, legt Kevin Holt, CEO van Ahold Delhaize USA, uit.

 

Overgangsperiode van drie jaar

Ahold Delhaize denkt door de bevoorrading volledig in eigen handen te nemen ook de relaties met leveranciers te verbeteren, de kosten te verlagen en de snelheid naar het schap te verhogen. De investering moet de retailer zowat 100 miljoen euro aan jaarlijkse kostenbesparingen opleveren, althans na de transitieperiode van drie jaar.

 

Tijdens die overgangsperiode verwacht de retailgroep eerst nog 160 miljoen dollar (140 miljoen euro) aan extra kosten, verdeeld over twee maal vijftig miljoen dollar in 2020 en 2021 en nog eens zestig miljoen dollar in 2022. Zonder die transitiekosten voorziet Ahold Delhaize USA geen impact op de onderliggende bedrijfswinst in 2020 en 2021, terwijl er in 2022 al een eerste positieve impact van zestig miljoen dollar zou zijn.

 

De groep financiert de investering met beschikbare cash: de nieuwe leasecontracten zullen 70 miljoen dollar (meer dan 60 miljoen euro) aan vrije kasstroom gaan kosten, terwijl er 410 miljoen dollar (370 miljoen euro) aan kapitaaluitgaven bijkomen tussen 2020 en 2022.