Ahold Delhaize verbluft met winstverdubbeling

Supermarkt van retailer Albert Heijn met wachtrij tijdens coronacrisis

De coronacrisis geeft Ahold Delhaize vleugels: de supermarktgroep haalde dit kwartaal 16% meer omzet en verkocht online 78% meer. De winst verdubbelde zelfs. Voor de rest van het jaar verhoogt de fusiegroep de verwachtingen.

 

Hamstereffect blijft duren

Het voorbije kwartaal, van april tot juni, genoot Ahold Delhaize volop van een positief corona-effect. Zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet met 15,9 tot 19,1 miljard euro. Dat is een dik miljard meer dan analisten verwachtten. De groei was het sterkst in de Verenigde Staten (20%), wellicht omdat de lockdowns er later van start gingen en er dus nog een sterker hamstereffect was. In Europa steeg de vergelijkbare omzet met 10%.

 

De retailer profiteert volop van de groei van e-commerce: de onlineverkopen stegen met 78%, waarbij bol.com goed was voor een stijging van 65,4%. Het onlinewarenhuis blijft fors inzetten op externe verkooppartners: hun aantal steeg van 7.000 begin dit jaar naar liefst 34.000 aan het einde van het kwartaal. Hun verkopen verdubbelden (107%) dan ook.

 

Winstgroei ondanks coronakosten

Ook de kwartaalwinst verdubbelde: de nettowinst ging van 334 miljoen euro vorig jaar naar 693 miljoen euro nu. De bedrijfswinst steeg met 69% naar 1 miljard euro, wat opnieuw beduidend meer is dan de 640 miljoen euro waar analisten op rekenden. Voor het hele jaar gaat Ahold Delhaize nu uit van een winsttoename van minstens 20%, een verhoging van de eerdere prognoses.

 

De coronacrisis joeg de supermarktgroep nochtans op hogere kosten: Ahold Delhaize raamt die voor de volledige eerste jaarhelft op 330 miljoen euro. 260 miljoen daarvan komt op het conto van het tweede kwartaal. Er werden onder meer 45.000 extra werknemers aangenomen. 

 

Toch geen Hema

CEO Frans Muller laat overigens weten niet mee te dingen naar Hema. De supermarktgroep zegt geen bod te hebben gedaan op de retailketen, ondanks eerdere geruchten dat er wel degelijk interesse was. Of dit wel of niet een gevolg is van het feit dat rivaal Jumbo uiteindelijk ook geen bod heeft gedaan, werd daarbij in het midden gelaten.

 

Meerdere retailexperten, waaronder RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, menen bovendien dat het een gedroomde combinatie zou zijn. De complementariteit, verdere groei in België en het stopzetten van de samenwerking met concurrent Jumbo zijn daarbij de belangrijkste factoren.