Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger | RetailDetail

Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger

Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger
Delhaize/Shutterstock

Er komt dan toch schot in de verkoop van dertien Belgische winkels van Delhaize en Albert Heijn, een voorwaarde voor beide ketens om te mogen fuseren. Lidl en Tanger zijn de kopers van de eerste vijf vestigingen.

Vijf winkels en één project

Lidl neemt de vestigingen over van Albert Heijn in Leuven, Oudenaarde en Turnhout. De discounter neemt ook één Albert Heijn over die nog niet geopend is. Tanger, een Nederlandse keten van etnische winkels, neemt twee Antwerpse supermarkten over: de Albert Heijn aan de Sint-Bernardsesteenweg (Kiel) en de Proxy Delhaize in de Lange Beeldekensstraat. Tanger heeft ook al een vestiging in Merksem. 

 

De winkels zullen in de loop van de komende drie maanden worden overgedragen, meldt Ahold Delhaize in een persmededeling. De betrokken winkelmedewerkers zullen onder dezelfde arbeidsvoorwaarden verder werken voor hun nieuwe werkgever.

 

Concurrentie niet groter

De Tijd merkt op dat de concurrentie door deze overnames niet noodzakelijk groter wordt in de betrokken marktgebieden. Lidl is namelijk van plan om drie nabijgelegen oudere en kleinere vestigingen te sluiten en de medewerkers over te hevelen naar de grotere locaties van Albert Heijn. Ook de medewerkers van de Albert Heijn-winkels blijven daar in dienst. 

 

De verkoop van vijf Delhaize-vestigingen en acht Albert Heijnwinkels was in maart vorig jaar opgelegd door de Belgische mededingingsautoriteit BMA. De fusiegroep moet nu dus nog acht vestigingen verkopen: drie van Delhaize en vijf van Albert Heijn. Het verkoopproces neemt meer tijd in beslag dan aanvankelijk werd verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.