Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger

Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger
Delhaize/Shutterstock

Er komt dan toch schot in de verkoop van dertien Belgische winkels van Delhaize en Albert Heijn, een voorwaarde voor beide ketens om te mogen fuseren. Lidl en Tanger zijn de kopers van de eerste vijf vestigingen.

Vijf winkels en één project

Lidl neemt de vestigingen over van Albert Heijn in Leuven, Oudenaarde en Turnhout. De discounter neemt ook één Albert Heijn over die nog niet geopend is. Tanger, een Nederlandse keten van etnische winkels, neemt twee Antwerpse supermarkten over: de Albert Heijn aan de Sint-Bernardsesteenweg (Kiel) en de Proxy Delhaize in de Lange Beeldekensstraat. Tanger heeft ook al een vestiging in Merksem. 

 

De winkels zullen in de loop van de komende drie maanden worden overgedragen, meldt Ahold Delhaize in een persmededeling. De betrokken winkelmedewerkers zullen onder dezelfde arbeidsvoorwaarden verder werken voor hun nieuwe werkgever.

 

Concurrentie niet groter

De Tijd merkt op dat de concurrentie door deze overnames niet noodzakelijk groter wordt in de betrokken marktgebieden. Lidl is namelijk van plan om drie nabijgelegen oudere en kleinere vestigingen te sluiten en de medewerkers over te hevelen naar de grotere locaties van Albert Heijn. Ook de medewerkers van de Albert Heijn-winkels blijven daar in dienst. 

 

De verkoop van vijf Delhaize-vestigingen en acht Albert Heijnwinkels was in maart vorig jaar opgelegd door de Belgische mededingingsautoriteit BMA. De fusiegroep moet nu dus nog acht vestigingen verkopen: drie van Delhaize en vijf van Albert Heijn. Het verkoopproces neemt meer tijd in beslag dan aanvankelijk werd verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top