Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger

Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger

Er komt dan toch schot in de verkoop van dertien Belgische winkels van Delhaize en Albert Heijn, een voorwaarde voor beide ketens om te mogen fuseren. Lidl en Tanger zijn de kopers van de eerste vijf vestigingen.

Vijf winkels en één project

Lidl neemt de vestigingen over van Albert Heijn in Leuven, Oudenaarde en Turnhout. De discounter neemt ook één Albert Heijn over die nog niet geopend is. Tanger, een Nederlandse keten van etnische winkels, neemt twee Antwerpse supermarkten over: de Albert Heijn aan de Sint-Bernardsesteenweg (Kiel) en de Proxy Delhaize in de Lange Beeldekensstraat. Tanger heeft ook al een vestiging in Merksem. 

 

De winkels zullen in de loop van de komende drie maanden worden overgedragen, meldt Ahold Delhaize in een persmededeling. De betrokken winkelmedewerkers zullen onder dezelfde arbeidsvoorwaarden verder werken voor hun nieuwe werkgever.

 

Concurrentie niet groter

De Tijd merkt op dat de concurrentie door deze overnames niet noodzakelijk groter wordt in de betrokken marktgebieden. Lidl is namelijk van plan om drie nabijgelegen oudere en kleinere vestigingen te sluiten en de medewerkers over te hevelen naar de grotere locaties van Albert Heijn. Ook de medewerkers van de Albert Heijn-winkels blijven daar in dienst. 

 

De verkoop van vijf Delhaize-vestigingen en acht Albert Heijnwinkels was in maart vorig jaar opgelegd door de Belgische mededingingsautoriteit BMA. De fusiegroep moet nu dus nog acht vestigingen verkopen: drie van Delhaize en vijf van Albert Heijn. Het verkoopproces neemt meer tijd in beslag dan aanvankelijk werd verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

PepsiCo introduceert innovatieve vending machine in Home of Retail

22/03/2017

Met de introductie van ‘Hello Goodness’ kiest PepsiCo voor het co-creatieplatform Home of Retail als unieke locatie om de allernieuwste technologie op het gebied van 'vending machines' te koppelen aan de heersende gezondheidstrends onder consumenten. 

Vers en snacks zijn de groeimotoren in FMCG

22/03/2017

Verse voeding en zoetwaren en snacks waren vorig jaar samen verantwoordelijk voor 61% van de groei van de FMCG-markt in West-Europa, blijkt uit een nieuw rapport van Nielsen. Opmerkelijk: grote merkfabrikanten doen het minder goed. 

Kraft Heinz gaat investeren in duurzaamheid

22/03/2017

Het Amerikaanse voedingsconcern Kraft Heinz gaat 200 miljoen dollar (185 miljoen euro) investeren in duurzaamheid. Het programma rond maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt zo sterk uitgebreid.

Winkels Delhaize weer open na akkoord

22/03/2017

De vakbonden en de directie van supermarktketen Delhaize hebben een sociaal akkoord bereikt na de onderhandelingen van gisteren. Over de inhoud van het akkoord is weinig bekend, maar de winkels van de keten zijn vandaag in ieder geval allemaal terug geopend.

Hongarije wil af van ‘communistische’ ster Heineken

21/03/2017

De Hongaarse regering wil af van alle mogelijke verwijzingen en symbolen van het nazisme en het communisme en het gaat daar heel ver in. Zo moeten alle rode sterren verdwijnen, wat wel eens nare gevolgen kan hebben voor Heineken.

Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

20/03/2017

De twaalf grootste chocolade- en cacaobedrijven ter wereld gaan de strijd aan met de massale ontbossing in West-Afrikaanse landen. Dat hebben ze beloofd tijdens een bijeenkomst met de Britse prins Charles.

Back to top