Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger | RetailDetail

Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger

Ahold Delhaize verkoopt winkels aan Lidl en Tanger
Delhaize/Shutterstock

Er komt dan toch schot in de verkoop van dertien Belgische winkels van Delhaize en Albert Heijn, een voorwaarde voor beide ketens om te mogen fuseren. Lidl en Tanger zijn de kopers van de eerste vijf vestigingen.

Vijf winkels en één project

Lidl neemt de vestigingen over van Albert Heijn in Leuven, Oudenaarde en Turnhout. De discounter neemt ook één Albert Heijn over die nog niet geopend is. Tanger, een Nederlandse keten van etnische winkels, neemt twee Antwerpse supermarkten over: de Albert Heijn aan de Sint-Bernardsesteenweg (Kiel) en de Proxy Delhaize in de Lange Beeldekensstraat. Tanger heeft ook al een vestiging in Merksem. 

 

De winkels zullen in de loop van de komende drie maanden worden overgedragen, meldt Ahold Delhaize in een persmededeling. De betrokken winkelmedewerkers zullen onder dezelfde arbeidsvoorwaarden verder werken voor hun nieuwe werkgever.

 

Concurrentie niet groter

De Tijd merkt op dat de concurrentie door deze overnames niet noodzakelijk groter wordt in de betrokken marktgebieden. Lidl is namelijk van plan om drie nabijgelegen oudere en kleinere vestigingen te sluiten en de medewerkers over te hevelen naar de grotere locaties van Albert Heijn. Ook de medewerkers van de Albert Heijn-winkels blijven daar in dienst. 

 

De verkoop van vijf Delhaize-vestigingen en acht Albert Heijnwinkels was in maart vorig jaar opgelegd door de Belgische mededingingsautoriteit BMA. De fusiegroep moet nu dus nog acht vestigingen verkopen: drie van Delhaize en vijf van Albert Heijn. Het verkoopproces neemt meer tijd in beslag dan aanvankelijk werd verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.