Ahold Delhaize vervangt CEO Delhaize België

Ahold Delhaize vervangt CEO Delhaize België

Supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft Denis Knoops ontslagen als CEO van Delhaize België. Hij betaalt de tol voor de zwakke prestaties van de Belgische tak en wordt vervangen door Xavier Piesvaux.

25 jaar in dienst

Knoops geeft ongeveer drie jaar de leiding gehad over de Belgische supermarkten van Delhaize, sinds hij in 2014 Dirk van den Berghe opvolgde. “We bedanken Denis voor zijn toewijding en bijdrage doorheen de voorbije 25 jaar, waarbij hij het bedrijf in verschillende rollen in België, de Verenigde Staten en Azië van dienst was. Denis heeft Delhaize de voorbije drie jaar geleid, waarbij hij respect had voor 150-jarige geschiedenis die het tot een leidend merk in België en Luxemburg heeft gemaakt. We wensen hem het allerbeste in de toekomst”, aldus Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize.

 

Knoops betaalt meer dan waarschijnlijk de prijs voor de zwakke resultaten die Delhaize in België voorlegde sinds de fusie. Terwijl er op bijna alle markten sprake was van groei, bleven de resultaten van de Belgische supermarkten achter.

 

Walmart

Hij wordt nu vervangen door Xavier Piesvaux, die vanaf 11 september aan de slag zal gaan. Ook Piesvaux heeft al meer dan 25 jaar ervaring in de sector. Tot voor kort was hij manager bij Walmart East Canada, en daarvoor had hij tien jaar lang de leiding over Mega Image, een Roemeense keten die ook onderdeel van Ahold Delhaize is. “Ik kijk er naar uit om de meer dan 5 miljoen klanten nog beter te dienen, samen met de meer dan 30.000 medewerkers van Delhaize”, aldus Piesvaux.

 

De vervanging van Knoops is niet de enige wijziging in het management van Ahold Delhaize. Zo wordt Wouter Kolk, die momenteel CEO is van Albert Heijn, vanaf 1 januari 2019 de COO van Europa en Indonesië. Hij vervangt in die positie Pierre Bouchut, die volgend jaar op pensioen gaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen. Maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top