Ahold Delhaize wint marktaandeel in de Benelux

Ahold Delhaize wint marktaandeel in de Benelux
II.studio / Shutterstock.com

Zoals te verwachten viel, ondervond ook Ahold Delhaize in het afgelopen kwartaal een grote impact van de coronacrisis. Zowel in België als in Nederland wist de retailer z’n marktaandeel opnieuw te vergroten.

 

Sterke online groei

In het eerste kwartaal van 2020 realiseerde Ahold Delhaize een omzet van 18,2 miljard euro, de vergelijkbare groei bedroeg 12,2%. In de VS groeide de vergelijkbare omzet met 13,8%, in Europa met 9,8%. De nettowinst steeg met 48,2% tot 645 miljoen euro, de onderliggende operationele marge groeide met 0,9 procentpunten tot 5,3%. De onlineverkopen stegen met 37,7%. Die cijfers zijn uiteraard voor een groot deel te danken aan de uitzonderlijke gevolgen van de coronacrisis, waardoor de consumentenvraag in alle landen hoger was dan verwacht. De impact van de hogere investeringen die nodig waren om veilig te kunnen handeldrijven in coronatijden, zal pas ten volle zichtbaar worden in het tweede kwartaal, zegt de retailer.
 

Zowel in België als in Nederland won de groep marktaandeel. In de andere Europese landen bleef het aandeel stabiel. Online groeide met 36%, vooral dank zij sterke prestaties bij bol.com, dat z’n omzet wist te verhogen met 39,5%. De verkoop van partners op het platform nam toe met 66%. Er kwamen wel 1700 nieuwe partners bij, zodat er nu bijna 21.000 handelspartners actief zijn op het platform. In de VS bedroeg de onlinegroei wel 42%. De retailer investeert er volop in een uitbreiding van de capaciteit en verwacht over het hele jaar wel 50% omzetgroei te kunnen realiseren.
 

Ahold Delhaize houdt vast aan z’n vooruitzichten voor het volledige jaar maar wijst er wel op dat het komende kwartaal bijkomende investeringen nodig zijn om de operaties weer vlot te trekken na de coronapiek. De voorraden dienen weer aangevuld, vooral in categorieën waar gehamsterd werd; de werkorganisatie in de winkels wordt aangepast om veiligheid te garanderen en de rekken weer gevuld te krijgen; en het bedrijf wil ook verder investeren in e-commerce, waardoor de onlinegroei nog zal versnellen.