Ahold Delhaize: "Hoofdkantoor naar VS? Kan, maar niet meteen" | RetailDetail

Ahold Delhaize zegt dan toch neen tegen hoofdkantoor in de VS

Ahold Delhaize zegt dan toch neen tegen hoofdkantoor in de VS
Wikimedia

Volgens een woordvoerder van Ahold Delhaize is het wel degelijk uitgesloten dat het hoofdkantoor van het supermarktbedrijf in de toekomst naar de Verenigde Staten verhuist.

Meer tijd in VS dan in Europa

Een verhuis zou nochtans geen onlogische stap zijn, aangezien Ahold Delhaize twee derde van zijn omzet in de Verenigde Staten haalt. Het heeft er meer dan 2.000 winkels, met ketens als Giant, Hannaford, Food Lion en Stop&Shop. “Als je kijkt hoeveel tijd we in Amerika besteden met mijn team, dan is dat heel duidelijk; het meest van onze tijd zijn we hier”, zei CEO Dick Boer aan De Telegraaf.

 

Toch is een verhuis niet aan de orde: “Op dit moment zitten er ook mensen van ons hoofdkantoor in Amerika. Maar we zijn toch een Nederlands-Belgisch concern dat sterke roots in Nederland en België heeft. Vanuit holdingstructuur is het wel logisch dat we in Nederland zitten”, klinkt het.

 

Van elkaar leren

Volgens Boer hebben beide markten, Europa en de Verenigde Staten, ook nog heel wat van elkaar te leren. In de Verenigde Staten is hij vooral onder de indruk van de klantvriendelijkheid en de servicegerichtheid: “Dat vind ik iets dat wij meer terug moeten brengen in Europa. Want als je naar de toekomst kijkt, worden supermarkten steeds meer een ontmoetingsplek.”

 

Langs de andere kant kunnen de Amerikaanse supermarkten dan weer een stuk efficiënter worden, vooral op vlak van aanbod. “Wij hebben in Nederland met onze efficiency en logistiek als geen ander geleerd hoe we met minder vierkante meters kleinere winkels succesvol kunnen maken.” Ook moet er meer aandacht naar gezonde voeding en moeten de prijzen in de Verenigde Staten omlaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.