Ahold Delhaize: "Hoofdkantoor naar VS? Kan, maar niet meteen" | RetailDetail

Ahold Delhaize zegt dan toch neen tegen hoofdkantoor in de VS

Ahold Delhaize zegt dan toch neen tegen hoofdkantoor in de VS
Wikimedia

Volgens een woordvoerder van Ahold Delhaize is het wel degelijk uitgesloten dat het hoofdkantoor van het supermarktbedrijf in de toekomst naar de Verenigde Staten verhuist.

Meer tijd in VS dan in Europa

Een verhuis zou nochtans geen onlogische stap zijn, aangezien Ahold Delhaize twee derde van zijn omzet in de Verenigde Staten haalt. Het heeft er meer dan 2.000 winkels, met ketens als Giant, Hannaford, Food Lion en Stop&Shop. “Als je kijkt hoeveel tijd we in Amerika besteden met mijn team, dan is dat heel duidelijk; het meest van onze tijd zijn we hier”, zei CEO Dick Boer aan De Telegraaf.

 

Toch is een verhuis niet aan de orde: “Op dit moment zitten er ook mensen van ons hoofdkantoor in Amerika. Maar we zijn toch een Nederlands-Belgisch concern dat sterke roots in Nederland en België heeft. Vanuit holdingstructuur is het wel logisch dat we in Nederland zitten”, klinkt het.

 

Van elkaar leren

Volgens Boer hebben beide markten, Europa en de Verenigde Staten, ook nog heel wat van elkaar te leren. In de Verenigde Staten is hij vooral onder de indruk van de klantvriendelijkheid en de servicegerichtheid: “Dat vind ik iets dat wij meer terug moeten brengen in Europa. Want als je naar de toekomst kijkt, worden supermarkten steeds meer een ontmoetingsplek.”

 

Langs de andere kant kunnen de Amerikaanse supermarkten dan weer een stuk efficiënter worden, vooral op vlak van aanbod. “Wij hebben in Nederland met onze efficiency en logistiek als geen ander geleerd hoe we met minder vierkante meters kleinere winkels succesvol kunnen maken.” Ook moet er meer aandacht naar gezonde voeding en moeten de prijzen in de Verenigde Staten omlaag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.