Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één | RetailDetail

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één
Roman Tiraspolsky / Shutterstock.com

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

750 miljoen euro besparen

Ahold Delhaize bestaat op dit moment in de Verenigde Staten nog uit Ahold USA en Delhaize America afzonderlijk, maar vanaf 1 januari gaan ze samen verder als Ahold Delhaize USA. Een logische zet, aangezien de Verenigde Staten een cruciale markt is voor de groep: liefst twee derde van de totale omzet van het supermarktbedrijf wordt daar gemaakt. Het was dan ook één van de hoofdredenen voor de fusie.

 

Door de Amerikaanse activiteiten samen te voegen kan de fusiegroep op kosten besparen, zoals het schrappen van een aantal dubbele functies. “Sommige ondersteunende functies komen te vervallen”, laat Ahold Delhaize weten, al zegt het dat er ook nieuwe jobs zullen ontstaan. 

 

Aangezien Ahold Delhaize heeft beloofd om tegen 2019 750 miljoen euro kosten te besparen, bij voorkeur uit synergievoordelen, moet nu ook stevig in de Amerikaanse kosten worden gesneden. Het is voorlopig wel de bedoeling dat alle supermarktketens van de groep in de VS hun eigen identiteit behouden.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.