Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek | RetailDetail

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek
Unilever

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Acties

Zwanenberg wilde immers de arbeidsvoorwaarden bij de overname aanpassen, maar dat schoot in het verkeerde keelgat bij de vakbonden. Nadat er sleet op de onderhandelingen kwam werd er de voorbije weken zelfs een aantal keer overgegaan tot acties en stakingen.

 

Om het probleem op te lossen besloot Unilever mee aan de onderhandelingstafel te schuiven. Dat leverde afspraken over onder andere meer werkzekerheid en pensioenen op. Het akkoord moet wel nog worden goedgekeurd door de personeelsleden. Vandaag leggen de vakbonden het voor, met een positief advies. Als het goedgekeurd wordt, dan zal de verkoop van de fabriek op 1 januari afgerond worden en komen er geen verdere acties.

 

De verkoop van de fabriek aan Zwanenberg geraakte deze zomer bekend en moet Unilever helpen in de kosten te snijden. Voor Zwanenberg is het dan weer een opportuniteit om het aanbod in Nederland en Europa verder uit te breiden. Het verplaatst ook de knakworstproductie bij Lupack van Raalte naar Oss.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.