Albert Heijn al tweede winkel in België | RetailDetail

Albert Heijn al tweede winkel in België

Albert Heijn al tweede winkel in België

Albert Heijn heeft niet één, maar twee winkels in België weten te veroveren. Dat schrijft Gerard Reijn in de Volkskrant. Een algehele verrassing is het echter niet, want die tweede winkel is de tweede vestiging van broer en zus Van Ende in Stabroek. Interessant is wel dat Marco Van Ende verklaart eenzelfde contract te hebben getekend als Nederlandse AH franchisenemers.

 

Nederlands contract

Marco Van Ende vertelde de Volkskrant dat hij onder hetzelfde contract werkt als franchisenemers van Albert Heijn in Nederland. Daarin wordt onder andere gestipuleerd dat een franchiser al zijn winkels tot Albert Heijn-supermarkten moet omtoveren. Wanneer het zover is voor supermarkt Van Ende in Stabroek, is echter nog niet geweten. Eerst blijven alle ogen strak gericht naar Brasschaat als pilootwinkel. 


Belgisch pessimisme, Nederlands optimisme

De Nederlandse krant vergelijkt de komst van AH overigens met die van Carrefour naar België in 2000. Het enseigne zou volgens die vergelijking in ons land dus nog een hobbelige weg te gaan hebben. Met name Belgische experten achten de doelstelling van Corné Mulders, om 200 winkels in 10 jaar te openen, niet haalbaar.


Chris Opdebeeck herhaalt dat Albert Heijn liefst eenderde van de supermarktuitbaters wier contract afloopt in zijn kamp zou moeten krijgen, om de wens van Mulders in vervulling te laten gaan. Volgens Luc Ardies zijn de huidige zelfstandige supermarktuitbaters bovendien niet zomaar bereid hun onafhankelijkheid op te geven. Niet het minst door het hoge kostenplaatje dat ook aan dergelijke overstap verbonden is.


Nederlandse analisten zijn daarentegen meer optimistisch. Iedereen lijkt vertrouwen te hebben in de sterke ondernemingszin en uitgesproken ambities van nieuwe Ahold-CEO Dick Boer, al vielen de resultaten van het afgelopen vierde kwartaal tegen.

Albert Heijn heeft niet één, maar twee winkels in België weten te veroveren. Dat schrijft Gerard Reijn in de Volkskrant. Een algehele verrassing is het echter niet, want die tweede winkel is de tweede vestiging van broer en zus Van Ende in Stabroek. Interessant is wel dat Marco Van Ende verklaart eenzelfde contract te hebben getekend als Nederlandse AH franchisenemers.

 

Nederlands contract

Marco Van Ende vertelde de Volkskrant dat hij onder hetzelfde contract werkt als franchisenemers van Albert Heijn in Nederland. Daarin wordt onder andere gestipuleerd dat een franchiser al zijn winkels tot Albert Heijn-supermarkten moet omtoveren. Wanneer het zover is voor supermarkt Van Ende in Stabroek, is echter nog niet geweten. Eerst blijven alle ogen strak gericht naar Brasschaat als pilootwinkel. 


Belgisch pessimisme, Nederlands optimisme

De Nederlandse krant vergelijkt de komst van AH overigens met die van Carrefour naar België in 2000. Het enseigne zou volgens die vergelijking in ons land dus nog een hobbelige weg te gaan hebben. Met name Belgische experten achten de doelstelling van Corné Mulders, om 200 winkels in 10 jaar te openen, niet haalbaar.


Chris Opdebeeck herhaalt dat Albert Heijn liefst eenderde van de supermarktuitbaters wier contract afloopt in zijn kamp zou moeten krijgen, om de wens van Mulders in vervulling te laten gaan. Volgens Luc Ardies zijn de huidige zelfstandige supermarktuitbaters bovendien niet zomaar bereid hun onafhankelijkheid op te geven. Niet het minst door het hoge kostenplaatje dat ook aan dergelijke overstap verbonden is.


Nederlandse analisten zijn daarentegen meer optimistisch. Iedereen lijkt vertrouwen te hebben in de sterke ondernemingszin en uitgesproken ambities van nieuwe Ahold-CEO Dick Boer, al vielen de resultaten van het afgelopen vierde kwartaal tegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.