Albert Heijn al tweede winkel in België

Albert Heijn al tweede winkel in België

Albert Heijn heeft niet één, maar twee winkels in België weten te veroveren. Dat schrijft Gerard Reijn in de Volkskrant. Een algehele verrassing is het echter niet, want die tweede winkel is de tweede vestiging van broer en zus Van Ende in Stabroek. Interessant is wel dat Marco Van Ende verklaart eenzelfde contract te hebben getekend als Nederlandse AH franchisenemers.

 

Nederlands contract

Marco Van Ende vertelde de Volkskrant dat hij onder hetzelfde contract werkt als franchisenemers van Albert Heijn in Nederland. Daarin wordt onder andere gestipuleerd dat een franchiser al zijn winkels tot Albert Heijn-supermarkten moet omtoveren. Wanneer het zover is voor supermarkt Van Ende in Stabroek, is echter nog niet geweten. Eerst blijven alle ogen strak gericht naar Brasschaat als pilootwinkel. 


Belgisch pessimisme, Nederlands optimisme

De Nederlandse krant vergelijkt de komst van AH overigens met die van Carrefour naar België in 2000. Het enseigne zou volgens die vergelijking in ons land dus nog een hobbelige weg te gaan hebben. Met name Belgische experten achten de doelstelling van Corné Mulders, om 200 winkels in 10 jaar te openen, niet haalbaar.


Chris Opdebeeck herhaalt dat Albert Heijn liefst eenderde van de supermarktuitbaters wier contract afloopt in zijn kamp zou moeten krijgen, om de wens van Mulders in vervulling te laten gaan. Volgens Luc Ardies zijn de huidige zelfstandige supermarktuitbaters bovendien niet zomaar bereid hun onafhankelijkheid op te geven. Niet het minst door het hoge kostenplaatje dat ook aan dergelijke overstap verbonden is.


Nederlandse analisten zijn daarentegen meer optimistisch. Iedereen lijkt vertrouwen te hebben in de sterke ondernemingszin en uitgesproken ambities van nieuwe Ahold-CEO Dick Boer, al vielen de resultaten van het afgelopen vierde kwartaal tegen.

Albert Heijn heeft niet één, maar twee winkels in België weten te veroveren. Dat schrijft Gerard Reijn in de Volkskrant. Een algehele verrassing is het echter niet, want die tweede winkel is de tweede vestiging van broer en zus Van Ende in Stabroek. Interessant is wel dat Marco Van Ende verklaart eenzelfde contract te hebben getekend als Nederlandse AH franchisenemers.

 

Nederlands contract

Marco Van Ende vertelde de Volkskrant dat hij onder hetzelfde contract werkt als franchisenemers van Albert Heijn in Nederland. Daarin wordt onder andere gestipuleerd dat een franchiser al zijn winkels tot Albert Heijn-supermarkten moet omtoveren. Wanneer het zover is voor supermarkt Van Ende in Stabroek, is echter nog niet geweten. Eerst blijven alle ogen strak gericht naar Brasschaat als pilootwinkel. 


Belgisch pessimisme, Nederlands optimisme

De Nederlandse krant vergelijkt de komst van AH overigens met die van Carrefour naar België in 2000. Het enseigne zou volgens die vergelijking in ons land dus nog een hobbelige weg te gaan hebben. Met name Belgische experten achten de doelstelling van Corné Mulders, om 200 winkels in 10 jaar te openen, niet haalbaar.


Chris Opdebeeck herhaalt dat Albert Heijn liefst eenderde van de supermarktuitbaters wier contract afloopt in zijn kamp zou moeten krijgen, om de wens van Mulders in vervulling te laten gaan. Volgens Luc Ardies zijn de huidige zelfstandige supermarktuitbaters bovendien niet zomaar bereid hun onafhankelijkheid op te geven. Niet het minst door het hoge kostenplaatje dat ook aan dergelijke overstap verbonden is.


Nederlandse analisten zijn daarentegen meer optimistisch. Iedereen lijkt vertrouwen te hebben in de sterke ondernemingszin en uitgesproken ambities van nieuwe Ahold-CEO Dick Boer, al vielen de resultaten van het afgelopen vierde kwartaal tegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top