Albert Heijn al tweede winkel in België

Albert Heijn al tweede winkel in België

Albert Heijn heeft niet één, maar twee winkels in België weten te veroveren. Dat schrijft Gerard Reijn in de Volkskrant. Een algehele verrassing is het echter niet, want die tweede winkel is de tweede vestiging van broer en zus Van Ende in Stabroek. Interessant is wel dat Marco Van Ende verklaart eenzelfde contract te hebben getekend als Nederlandse AH franchisenemers.

 

Nederlands contract

Marco Van Ende vertelde de Volkskrant dat hij onder hetzelfde contract werkt als franchisenemers van Albert Heijn in Nederland. Daarin wordt onder andere gestipuleerd dat een franchiser al zijn winkels tot Albert Heijn-supermarkten moet omtoveren. Wanneer het zover is voor supermarkt Van Ende in Stabroek, is echter nog niet geweten. Eerst blijven alle ogen strak gericht naar Brasschaat als pilootwinkel. 


Belgisch pessimisme, Nederlands optimisme

De Nederlandse krant vergelijkt de komst van AH overigens met die van Carrefour naar België in 2000. Het enseigne zou volgens die vergelijking in ons land dus nog een hobbelige weg te gaan hebben. Met name Belgische experten achten de doelstelling van Corné Mulders, om 200 winkels in 10 jaar te openen, niet haalbaar.


Chris Opdebeeck herhaalt dat Albert Heijn liefst eenderde van de supermarktuitbaters wier contract afloopt in zijn kamp zou moeten krijgen, om de wens van Mulders in vervulling te laten gaan. Volgens Luc Ardies zijn de huidige zelfstandige supermarktuitbaters bovendien niet zomaar bereid hun onafhankelijkheid op te geven. Niet het minst door het hoge kostenplaatje dat ook aan dergelijke overstap verbonden is.


Nederlandse analisten zijn daarentegen meer optimistisch. Iedereen lijkt vertrouwen te hebben in de sterke ondernemingszin en uitgesproken ambities van nieuwe Ahold-CEO Dick Boer, al vielen de resultaten van het afgelopen vierde kwartaal tegen.

Albert Heijn heeft niet één, maar twee winkels in België weten te veroveren. Dat schrijft Gerard Reijn in de Volkskrant. Een algehele verrassing is het echter niet, want die tweede winkel is de tweede vestiging van broer en zus Van Ende in Stabroek. Interessant is wel dat Marco Van Ende verklaart eenzelfde contract te hebben getekend als Nederlandse AH franchisenemers.

 

Nederlands contract

Marco Van Ende vertelde de Volkskrant dat hij onder hetzelfde contract werkt als franchisenemers van Albert Heijn in Nederland. Daarin wordt onder andere gestipuleerd dat een franchiser al zijn winkels tot Albert Heijn-supermarkten moet omtoveren. Wanneer het zover is voor supermarkt Van Ende in Stabroek, is echter nog niet geweten. Eerst blijven alle ogen strak gericht naar Brasschaat als pilootwinkel. 


Belgisch pessimisme, Nederlands optimisme

De Nederlandse krant vergelijkt de komst van AH overigens met die van Carrefour naar België in 2000. Het enseigne zou volgens die vergelijking in ons land dus nog een hobbelige weg te gaan hebben. Met name Belgische experten achten de doelstelling van Corné Mulders, om 200 winkels in 10 jaar te openen, niet haalbaar.


Chris Opdebeeck herhaalt dat Albert Heijn liefst eenderde van de supermarktuitbaters wier contract afloopt in zijn kamp zou moeten krijgen, om de wens van Mulders in vervulling te laten gaan. Volgens Luc Ardies zijn de huidige zelfstandige supermarktuitbaters bovendien niet zomaar bereid hun onafhankelijkheid op te geven. Niet het minst door het hoge kostenplaatje dat ook aan dergelijke overstap verbonden is.


Nederlandse analisten zijn daarentegen meer optimistisch. Iedereen lijkt vertrouwen te hebben in de sterke ondernemingszin en uitgesproken ambities van nieuwe Ahold-CEO Dick Boer, al vielen de resultaten van het afgelopen vierde kwartaal tegen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top