Albert Heijn België heeft last van de "onvoltooide interne markt"

Albert Heijn België heeft last van de "onvoltooide interne markt"

"We zijn wel heel blij met het vrije verkeer van goederen. Als we dat niet hadden gehad, had dit nooit gekund", zegt Corné Mulders van Albert Heijn België. En ook de euro is "van onschatbare waarde". Daardoor kan Albert Heijn zijn Vlaamse winkels voor een groot deel bevoorraden vanuit zijn Tilburgse distributiecentrum. Maar een écht eengemaakt Europa? Nee, dat is er volgens de immer goedlachse Nederlander nog lang niet...

"België geen sinecure"

Corné Mulders, die verantwoordelijk is voor de expansie van de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn in België, windt er in de zomerreeks van het Financieelde Dagblad over de "onvoltooide interne markt" geen doekjes om: uitbreiden in België is zelfs voor Albert Heijn in de grenzeloze interne markt van de Europese Unie anno 2013 geen sinecure.

 

De topman geeft een bloemlezing van cultuurverschillen, wetgeving en reglementen "waarvan je zou denken dat ze geharmoniseerd zijn" maar dat bij nader toezien toch niet blijken te zijn.

 

Van de winkelschappen...

Het begint al bij de inrichting van de vestiging, zegt Mulders in het FD: "Rond de broodafdeling moeten de lampen onbreekbaar zijn en kranen moeten automatisch gaan in Belgische supermarkten. Dat wisten we niet."

 

Afval, zoals producten die over de uiterste datum heen zijn, of kapotte verpakkingen mag Albert Heijn volgens de Belgische wet niet mee terug de grens overnemen. "Terwijl we een goed systeem hebben om dat te verwerken. Nu moeten we het lokaal kwijtraken. Dat werkt averechts."

 

Corné Mulders klaagt ook over de beperkingen die België oplegt aan de producten die in de AH-schappen mogen worden gelegd, ondanks het principe van de Europese interne markt dat een product dat in het ene land is toegestaan, ook in een ander EU-land op de markt mag worden gebracht. Bepaalde schoonmaakmiddelen worden geweerd omdat ze niet voldoen aan afwijkende Belgische voorschriften.

 

Verder mag Nederlandse chocolademelk in België niet onder die naam worden verkocht: chocolademelk moet gesmolten chocolade bevatten, enkel cacao mag niet. Al leverde de afwijkende regel dat in ons land alleen mayonaise met minimaal 80% olie mag worden gemaakt wel een heel nieuw huismerkproduct op in de Nederlandse schappen: Belgische mayonaise.

 

Uiteraard is ook het Belgische verbod op verkoop onder de kostprijs de Nederlander een doorn in het oog. Dat houdt de prijzen volgens Mulders kunstmatig hoog. Enkele succesvolle Nederlandse acties kunnen daardoor in België niet doorgaan, klinkt het.

 

...tot de arbeidsmarkt

Grote problemen heeft de Nederlandse supermarkt ook met de arbeidsmarkt. "We wilden de eerste winkel opstarten door tijdelijk mensen uit Nederland in te zetten, maar daarvoor moet je een hele expatregeling opzetten", herinnert Mulders zich nog levendig.

 

Ook de hoge administratieve lasten noemen ze in Zaandam een "behoorlijk obstakel voor grensoverschrijdend ondernemerschap". Het vrije verkeer van werknemers blijkt in de praktijk een "nogal inhoudsloos concept".

 

En dan is er nog die al te "rigide arbeidsmarkt" in België, die tot hogere kosten leidt. Zo mogen Belgen maar tot 8 uur 's avond werken of niet minder dan 20 uur per week, terwijl studenten maar 8 uur inzetbaar zijn. De winkels moeten daardoor heel anders georganiseerd worden dan in Nederland, aldus nog Corné Mulders in het FD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top