Albert Heijn België ondertekent Belgische Gedragscode Ketenoverleg

Albert Heijn België ondertekent Belgische Gedragscode Ketenoverleg

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn gaat de Belgische gedragscode voor het Ketenoverleg van de Belgische agrovoedingsketen tekenen. Dat doet de groep nadat de druk de voorbije weken fors was opgevoerd.

Duurzame en respectvolle samenwerking

"In de Belgische gedragscode voor het Ketenoverleg van de Belgisch agrovoedingsketen staan eerlijke handelspraktijken en dus respect tussen de schakels van de agrarische keten centraal. Dit is in lijn met de missie en visie van Albert Heijn in zowel België als Nederland en wat Albert Heijn dag in dag uit doet. Albert Heijn heeft als uitgangspunt dat iedereen die waarde toevoegt in de keten er een goede boterham aan moet kunnen verdienen", aldus Albert Heijn.

 

De voorbije weken stond Albert Heijn in het oog van een (media)stormpje, nadat een studie had aangetoond dat daar waar de Nederlanders een nieuwe vestiging openen, de prijzen gemiddeld met twee procent zakken. Daarop hadden de Belgische land- en tuinbouwers aan de alarmbel getrokken en had Vlaams minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor landbouw, Corné Mulders van AH België uitgenodigd voor een 'goede babbel' op zijn kabinet.

 

"Ik ben blij dat ik de heer Corné Mulders, general manager van Albert Heijn, heb kunnen overtuigen om de Belgische gedragscode te ondertekenen", reageert Peeters tevreden. "Daarnaast is het zeer positief dat Albert Heijn in het kader van het ketenoverleg zal deelnemen aan gesprekken om te komen tot een evenwichtigere agrovoedingsketen. Hoe meer spelers zich inschakelen in de gedragscode en het ketenoverleg, hoe evenwichtiger de agrovoedingsketen is, wat producenten, retail en distributie enkel maar ten goede komt."

 

Eerder had Albert Heijn al wel de Europese gedragscode ondertekend. De Belgische code is echter specifieker: ze bevat een duidelijkere definitie van het concept 'duurzaamheid', voorziet in het aanbieden van lokale producten op voorwaarde dat die competitief zijn en bevat daarnaast ook afspraken rond het regelen van geschillen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top