Albert Heijn België ondertekent Belgische Gedragscode Ketenoverleg | RetailDetail

Albert Heijn België ondertekent Belgische Gedragscode Ketenoverleg

Albert Heijn België ondertekent Belgische Gedragscode Ketenoverleg

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn gaat de Belgische gedragscode voor het Ketenoverleg van de Belgische agrovoedingsketen tekenen. Dat doet de groep nadat de druk de voorbije weken fors was opgevoerd.

Duurzame en respectvolle samenwerking

"In de Belgische gedragscode voor het Ketenoverleg van de Belgisch agrovoedingsketen staan eerlijke handelspraktijken en dus respect tussen de schakels van de agrarische keten centraal. Dit is in lijn met de missie en visie van Albert Heijn in zowel België als Nederland en wat Albert Heijn dag in dag uit doet. Albert Heijn heeft als uitgangspunt dat iedereen die waarde toevoegt in de keten er een goede boterham aan moet kunnen verdienen", aldus Albert Heijn.

 

De voorbije weken stond Albert Heijn in het oog van een (media)stormpje, nadat een studie had aangetoond dat daar waar de Nederlanders een nieuwe vestiging openen, de prijzen gemiddeld met twee procent zakken. Daarop hadden de Belgische land- en tuinbouwers aan de alarmbel getrokken en had Vlaams minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor landbouw, Corné Mulders van AH België uitgenodigd voor een 'goede babbel' op zijn kabinet.

 

"Ik ben blij dat ik de heer Corné Mulders, general manager van Albert Heijn, heb kunnen overtuigen om de Belgische gedragscode te ondertekenen", reageert Peeters tevreden. "Daarnaast is het zeer positief dat Albert Heijn in het kader van het ketenoverleg zal deelnemen aan gesprekken om te komen tot een evenwichtigere agrovoedingsketen. Hoe meer spelers zich inschakelen in de gedragscode en het ketenoverleg, hoe evenwichtiger de agrovoedingsketen is, wat producenten, retail en distributie enkel maar ten goede komt."

 

Eerder had Albert Heijn al wel de Europese gedragscode ondertekend. De Belgische code is echter specifieker: ze bevat een duidelijkere definitie van het concept 'duurzaamheid', voorziet in het aanbieden van lokale producten op voorwaarde dat die competitief zijn en bevat daarnaast ook afspraken rond het regelen van geschillen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.