Albert Heijn België ondertekent Belgische Gedragscode Ketenoverleg | RetailDetail

Albert Heijn België ondertekent Belgische Gedragscode Ketenoverleg

Albert Heijn België ondertekent Belgische Gedragscode Ketenoverleg

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn gaat de Belgische gedragscode voor het Ketenoverleg van de Belgische agrovoedingsketen tekenen. Dat doet de groep nadat de druk de voorbije weken fors was opgevoerd.

Duurzame en respectvolle samenwerking

"In de Belgische gedragscode voor het Ketenoverleg van de Belgisch agrovoedingsketen staan eerlijke handelspraktijken en dus respect tussen de schakels van de agrarische keten centraal. Dit is in lijn met de missie en visie van Albert Heijn in zowel België als Nederland en wat Albert Heijn dag in dag uit doet. Albert Heijn heeft als uitgangspunt dat iedereen die waarde toevoegt in de keten er een goede boterham aan moet kunnen verdienen", aldus Albert Heijn.

 

De voorbije weken stond Albert Heijn in het oog van een (media)stormpje, nadat een studie had aangetoond dat daar waar de Nederlanders een nieuwe vestiging openen, de prijzen gemiddeld met twee procent zakken. Daarop hadden de Belgische land- en tuinbouwers aan de alarmbel getrokken en had Vlaams minister-president Kris Peeters, tevens bevoegd voor landbouw, Corné Mulders van AH België uitgenodigd voor een 'goede babbel' op zijn kabinet.

 

"Ik ben blij dat ik de heer Corné Mulders, general manager van Albert Heijn, heb kunnen overtuigen om de Belgische gedragscode te ondertekenen", reageert Peeters tevreden. "Daarnaast is het zeer positief dat Albert Heijn in het kader van het ketenoverleg zal deelnemen aan gesprekken om te komen tot een evenwichtigere agrovoedingsketen. Hoe meer spelers zich inschakelen in de gedragscode en het ketenoverleg, hoe evenwichtiger de agrovoedingsketen is, wat producenten, retail en distributie enkel maar ten goede komt."

 

Eerder had Albert Heijn al wel de Europese gedragscode ondertekend. De Belgische code is echter specifieker: ze bevat een duidelijkere definitie van het concept 'duurzaamheid', voorziet in het aanbieden van lokale producten op voorwaarde dat die competitief zijn en bevat daarnaast ook afspraken rond het regelen van geschillen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.