Albert Heijn België start online verkoop en opent eerste drie afhaalpunten

Albert Heijn België start online verkoop en opent eerste drie afhaalpunten

Albert Heijn bereikte alweer een mijlpaal vandaag, met de opstart van hun Belgische online verkoop en de opening van afhaalpunten in Antwerpen, Lokeren en Gent. En dat is nog maar een begin, klinkt het ambitieus bij de Nederlanders.

Online start met drie afhaalpunten

Met de opening van de drie afhaalpunten kan Albert Heijn België nu ook echt beginnen met zijn webshop, die vorige maand al online ging maar nog tot vandaag geen online reserveringen afhandelde. De winkels in Lokeren en Gent zijn uitgerust met een afhaalpunt, terwijl in Antwerpen een alleenstaand punt is geopend omdat de winkels in de binnenstad, op het Kiel en in Hoboken niet de nodige parkeerplaatsen hebben.

 

General manager Luc De Baets is trots op de nieuwe stap: "Albert Heijn is ontstaan uit een kruidenierszaak en dat willen we blijven verderzetten. We willen een rijk assortiment, een persoonlijke service en lage prijzen aanbieden, en dat verhaal trekken we nu ook door naar het internet. We zien AH.be echt als een nieuwe winkel, want onze omnichannelfilosofie is dat de ervaring overal hetzelfde moet zijn - in de winkels, op de website én in de afhaalpunten."

 

Drie verschillende soorten afhaalpunt

Toch zijn er drie verschillende soorten afhaalpunten uitgetekend, waarbij de ervaring behoorlijk van elkaar zal verschillen. De eerste (zoals in Antwerpen) zijn alleenstaande afhaalpunten, waar de klant in zijn auto kan blijven zitten tot een medewerker de bestelling in de koffer plaatst: "Snel en handig, maar toch met die persoonlijke service", aldus De Baets. Er is evenwel een nadeel tegenover een gewone winkel: cash betalen gaat niet, alles gaat via een betaalterminal.

 

In Lokeren en Gent zijn de afhaalpunten bij winkels geplaatst, maar is het systeem voor afhalers grosso modo hetzelfde. In een derde soort, voor de meer behoudsgezinde webshoppers, moet de klant wel zijn auto uit om dan in de winkel zelf zijn bestelling te gaan afhalen.

 

"Ahold gelooft in online"

In Nederland is het internet een onderscheidend verkoopsargument voor Albert Heijn, dat er 86% van de huishoudens bedient vanuit de vier distributiecentra die nu ook België gaan moeten bevoorraden. AH-eigenaar Ahold heeft daarnaast ook veel geleerd van de Amerikaanse zusterketen Peapod (die al 25 jaar ervaring heeft met online) en met internetverkoper bol.com, die sinds 2012 tot het Ahold-imperium behoort.

 

Dat Albert Heijn nu ook via de Belgische website online gaat verkopen, hoeft volgens De Baets niet te verbazen: ook in België kopen steeds meer mensen online, en volgens Comeos is food daarbij de sterkst groeiende sector. Met een flink uitgebouwd assortiment van zo'n 15000 artikels en lagere verwerkingskosten dan een aantal grote concurrenten wil de Nederlandse retailer nu ook volop die strijd aangaan.

 

Verkoop op afstand: niet nieuw, wel (veel) groter

De vernieuwde focus op online is trouwens geenszins een nieuw gegeven voor Albert Heijn: al van in het begin leverde de Zaanse kruidenier boodschappen met de hondenkar thuis en later werd ook de telefoon ingezet als verkoopinstrument, maar dat was uiteraard allemaal op een andere schaal dan de uitrol van de online verkoop.

 

Nu moeten immers liefst vier aparte distributiecentra (twee in Almere en één in Rotterdam en Utrecht) naast zowat veertien miljoen Nederlanders nu ook een half miljoen Belgen bedienen. Qua afstand is dat alvast geen probleem, meent De Baets: "die centra moeten ook bijvoorbeeld Maastricht bevoorraden, en dat ligt nog eens zo ver dan Wilrijk." Toch blijft Albert Heijn de situatie nauwgezet opvolgen en behoort een zuidelijker gelegen distributiecentrum tot de mogelijkheden, al "staat een DC in België momenteel niet op de planning".

 

Op naar dertig Belgische winkels

Vier jaar na de opening van de eerste Albert Heijn in Brasschaat heeft de Nederlandse keten een lange weg afgelegd: met inmiddels 28 Belgische vestigingen is het oorspronkelijke doel van vijftig niet meer zo veraf.

 

Binnenkort wordt trouwens de kaap van dertig overschreden met openingen in onder andere Deinze en Leuven. Daarnaast komt er ook een vijfde winkel in Antwerpen, en wel een mastodont van 2000 m² aan de Singel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top