Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten | RetailDetail

Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten

Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten

De directie van Albert Heijn en de franchisenemers hebben een overeenkomst gesloten om vaker overleg te plegen. Zo willen beide partijen sneller oplossingen vinden voor conflicten die al langer aanslepen.

 

Conflicten oplossen

Het belangrijkste punt op de agenda bij die overlegmomenten is de situatie rond de invulling van e-commerce bij de supermarktketen. Albert Heijn haalt immers een groot deel van zijn omzetgroei uit de opmars van e-commerce, maar de franchisenemers kunnen daar momenteel nog niet van mee profiteren. Bovendien wil Albert Heijn de omzetcijfers van de online shop niet met de franchisenemers delen.

 

Dat is echter niet het enige probleem tussen beide partijen. Zo loopt er ook nog een rechtszaak van de franchisenemers tegen de directie rond een claim van meer dan 200 miljoen euro.

 

De nieuwe plannen werden voorgesteld tijdens de regiodagen, die afgelopen dinsdag en woensdag plaats vonden in Almere en Eindhoven. Volgens de franchisenemers verliepen die ditmaal in een aangename sfeer. “De sfeer was minder vijandig dan ik gewend was en er was sprake van een dialoog. Dat is wel eens anders geweest”, aldus één van de franchisenemers volgens Distrifood.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.