Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten

Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten

De directie van Albert Heijn en de franchisenemers hebben een overeenkomst gesloten om vaker overleg te plegen. Zo willen beide partijen sneller oplossingen vinden voor conflicten die al langer aanslepen.

 

Conflicten oplossen

Het belangrijkste punt op de agenda bij die overlegmomenten is de situatie rond de invulling van e-commerce bij de supermarktketen. Albert Heijn haalt immers een groot deel van zijn omzetgroei uit de opmars van e-commerce, maar de franchisenemers kunnen daar momenteel nog niet van mee profiteren. Bovendien wil Albert Heijn de omzetcijfers van de online shop niet met de franchisenemers delen.

 

Dat is echter niet het enige probleem tussen beide partijen. Zo loopt er ook nog een rechtszaak van de franchisenemers tegen de directie rond een claim van meer dan 200 miljoen euro.

 

De nieuwe plannen werden voorgesteld tijdens de regiodagen, die afgelopen dinsdag en woensdag plaats vonden in Almere en Eindhoven. Volgens de franchisenemers verliepen die ditmaal in een aangename sfeer. “De sfeer was minder vijandig dan ik gewend was en er was sprake van een dialoog. Dat is wel eens anders geweest”, aldus één van de franchisenemers volgens Distrifood.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top