Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten

Albert Heijn en franchisenemers gaan vaker rond de tafel zitten

De directie van Albert Heijn en de franchisenemers hebben een overeenkomst gesloten om vaker overleg te plegen. Zo willen beide partijen sneller oplossingen vinden voor conflicten die al langer aanslepen.

 

Conflicten oplossen

Het belangrijkste punt op de agenda bij die overlegmomenten is de situatie rond de invulling van e-commerce bij de supermarktketen. Albert Heijn haalt immers een groot deel van zijn omzetgroei uit de opmars van e-commerce, maar de franchisenemers kunnen daar momenteel nog niet van mee profiteren. Bovendien wil Albert Heijn de omzetcijfers van de online shop niet met de franchisenemers delen.

 

Dat is echter niet het enige probleem tussen beide partijen. Zo loopt er ook nog een rechtszaak van de franchisenemers tegen de directie rond een claim van meer dan 200 miljoen euro.

 

De nieuwe plannen werden voorgesteld tijdens de regiodagen, die afgelopen dinsdag en woensdag plaats vonden in Almere en Eindhoven. Volgens de franchisenemers verliepen die ditmaal in een aangename sfeer. “De sfeer was minder vijandig dan ik gewend was en er was sprake van een dialoog. Dat is wel eens anders geweest”, aldus één van de franchisenemers volgens Distrifood.