Albert Heijn en Lidl steken de draak met lokale prijsverschillen bij Colruyt

Dat een product in de ene winkel van Colruyt soms dubbel zoveel kan kosten als in de andere, deed vorige week flink wat stof opwaaien in de media. Twee concurrenten reageerden al snel met een knipoog op de hetze.

 

“Overal even laag”

“Je hoeft niet te verhuizen voor een goede deal,” luidt het bij Albert Heijn. De advertentie toont 38 identieke potten mayonaise, één voor elke huidige vestiging van de retailer in België. Allemaal hebben ze dezelfde prijs: 94 cent. “Onze prijzen zijn overal gelijk”, is dan ook de baseline. Met de advertentie reageert Albert Heijn op de reportage die VTM Nieuws vorige week donderdag uitzond naar aanleiding van een artikel dat eerder op retaildetail.be verscheen. Daaruit bleek dat de prijzen in verschillende Colruytwinkels soms sterk uiteenlopen, omdat de keten reageert op acties van lokale of regionale concurrenten.

 

Ook Lidl heeft een ludieke reactie gepubliceerd: die keten introduceert de ‘gele telefoon’ voor klanten die ontdekken dat een product in ‘hun’ Lidl duurder is dan in een andere vestiging van de discounter. Een duidelijke verwijzing naar de rode telefoon bij Colruyt, het nummer dat consumenten kunnen bellen als ze ergens een lagere prijs hebben gezien. “Bij Lidl zijn de prijzen in alle winkels even laag”, luidt de boodschap.

 

Dat Colruyt al decennia zijn prijzen regionaal aanpast, is nochtans geen geheim. De retailer communiceert daarover zeer transparant op zijn website. Toch wekte de reportage blijkbaar verwondering op over de grootte van de prijsverschillen. Iets gelijkaardigs gebeurde eerder ook in Nederland, toen aan het licht kwam dat de lokale prijsverschillen hoog kunnen oplopen bij Jumbo, de keten die volgend jaar met een laagsteprijsgarantie naar België wil komen.