Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken

Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken

Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken
http://www.shutterstock.com/nl/pic-312397322/

Supermarktketen Albert Heijn gaat minder suiker gebruiken in zijn voeding. Gemiddeld zal een klant van Albert Heijn volgend jaar een kwart minder suiker vinden in honderd huismerkproducten.

 

Niet vervangen door zoetstoffen

Albert Heijn kiest daarbij voor producten die vooral populair zijn bij gezinnen, zoals yoghurt, ketchup en koekjes. Die zullen binnenkort allemaal tien tot veertig procent minder suikers bevatten. Ook het suikergehalte in de frisdranken van het huismerk wordt de komende jaren met tien procent verlaagd.

 

Om klanten op een eenvoudige manier duidelijk te maken hoeveel suiker een frisdrank bevat, zal de keten werken met kleuren, waarbij oranje staat voor geen suiker en dieprood voor veel suiker.

 

De eerste honderd producten met minder suiker moeten tegen het einde van het jaar in de winkels liggen, maar de komende tijd zal ook de rest van het assortiment aangepakt worden. Bijna nergens wordt de suiker vervangen door kunstmatige zoetstoffen, behalve bij de frisdranken.

 

Ook bij Delhaize wordt al langer werk gemaakt van het terugdringen van het suikergebruik. De kersverse Belgische zusterketen van AH heeft op dat vlak al heel wat producten laten analyseren, om na te gaan hoe het vet-, suiker- en zoutgehalte kan worden teruggebracht zonder de smaak te veranderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.