Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Tags: