Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen | RetailDetail

Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.