Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een soufflé van windeieren

18/08/2017

De excuses raken op bij Delhaize, en het geduld is op bij Dick Boer, zo leerden we afgelopen week. Nee, het is daar niet bepaald koek en ei. Maar elders ook niet. Hier is het zonnige nieuwsoverzicht van RetailDetail Food! 

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken.”

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Back to top