Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top