Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen | RetailDetail

Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Albert Heijn heeft ‘probleempje’ met kortingbonnen

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Een van de pertinente vragen die supermarktwatcher Gino Van Ossel van de Vlerick Management School hier al stelde toen bekend raakte dat Albert Heijn naar ons land zou komen, was: hoe zullen de Nederlanders omspringen met die typische gewoonte van de Belg om kortingbonnen te verzilveren? En kijk, Albert Heijn is nog geen halve maand actief in ons land of de eerste ‘kortingbonnenaffaire’ is al een feit…

Inspecteur Decaluwé roept AH op het matje

Een prijsbewuste consument deed haar beklag bij Radio 2 in het populaire consumentenprogramma Inspecteur Decaluwé. De luisteraarster had in de vestiging van Brasschaat een rol kruimeldeeg van Herta gekocht en de kassierster van de AH-vestiging een kortingbon van 50 cent overhandigd. “Sorry, maar onze prijzen zijn al zo scherp dat wij geen kortingbonnen kunnen aanvaarden”, kreeg de dame er tot haar verbazing te horen.

Kortingbon weigeren, mag-da?

“Wij denken nog altijd dat wij met onze Hollandse prijsaanbiedingen en onze wekelijkse Bonus-artikelen waarop de klant een directe korting geniet aan de kassa op vertoon van de Bonus-kaart eigenlijk een mooier verhaal te vertellen hebben dan de Vlaming tot nu toe gewoon is geweest. En dus dachten wij dat de kortingbonnen wel geen probleem zouden vormen”, reageerde Corné Mulders van AH België.


Argument waar presentator Hein Decaluwé geen oren naar had: “Diezelfde dag kostte een rol kruimeldeeg van Herta 1,79 euro in de Carrefour, precies even veel als bij jullie. En Carrefour aanvaardt wél de kortingbon van 50 cent”, gooide hij Corné Mulders voor de voeten. Die herhaalde zijn stelling maar kon uiteindelijk niet anders dan toegeven dat AH wel degelijk een ‘probleempje’ had…

Nee, da-mag-nie!

“De Belgische wet is inderdaad klaar en duidelijk”, reageerde Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie voor de handel en diensten, in het programma. “Als de uitgever van de bon aan alle wettelijke voorschriften voldoet, dan moet de handelaar de korting toekennen.” Al vindt de Comeos-woordvoerder wel dat de uitgever van de kortingbon de voorgeschoten bedragen binnen een redelijke termijn moet terugbetalen, “want anders speelt de handelaar voor bank. En dat kan niet de bedoeling zijn. Vandaar dat er afspraken gemaakt worden tussen de grote concerns die vaak bonnen uitgeven en de handelaars. Wij hebben Albert Heijn daar intussen ook al op gewezen en ze hebben ons beloofd hier zo snel mogelijk werk van te maken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.