Albert Heijn test eigen app tegen voedselverspilling

Albert Heijn

In een beperkt aantal Nederlandse supermarkten test Albert Heijn een nieuwe smartphoneapp die klanten in staat stelt om producten waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt, tegen korting te kopen.

 

Pilootproject

De nieuwe app ‘Overblijvers’ bundelt onverkochte producten die hun uiterste houdbaarheid bereiken, in samengestelde tasjes tegen een extra voordelige prijs. Klanten hebben de keuze uit vier verschillende overblijvers: vegetarisch, brood, verrassing en uit-het-assortiment. In de app kunnen gebruikers zien welke producten er beschikbaar zijn in een supermarkt in de buurt. Na reservatie kunnen ze de overblijvers afhalen op een vooraf gekozen moment.

 

Het gaat om een pilootproject waaraan voorlopig tien supermarkten deelnemen, meldt AH in de app. De retailer hoopt binnenkort uit te breiden naar meer winkels.

 

De nieuwe app vertoont grote overeenkomsten met Too Good To Go, de van oorsprong Deense startup die voedselverspilling tegengaat door restaurants en winkels te helpen hun overtollige voedsel te verkopen in plaats van weg te gooien.