Albert Heijn vertelt je hoe je moet lopen in de supermarkt | RetailDetail

Albert Heijn vertelt je hoe je moet lopen in de supermarkt

Albert Heijn vertelt je hoe je moet lopen in de supermarkt
Foto: Robert Hoetink / Shutterstock.com

Albert Heijn test een app die je optimale looproute berekent aan de hand van je boodschappenlijstje. Vanaf 7 mei loopt de proef in een AH-supermarkt in Hoofddorp.

 

AH wijst klanten de weg

Klanten zullen vanaf mei bij Albert Heijn in Hoofddorp van indoor navigatie gebruik kunnen maken om zo snel en efficiënt mogelijk hun boodschappenlijstje af te werken, schrijft iCulture: een app, ontwikkeld in samenwerking met Philips en Aisle411, wijst hen de beste weg naar alle producten in de winkel.


Vandaag is het al mogelijk om in de Appie-app je boodschappenlijst te sorteren volgens looproute in je gekozen supermarkt, maar deze navigatie-app gaat nog een stap verder: als een soort Google Maps zie je de te lopen weg. Het zou je ook tonen waar producten in het rek staan, zodat je niet meer hoeft te zoeken of medewerkers ernaar hoeft te vragen.


De toepassing werd eerder al getest in twee Amerikaanse supermarkten en in Dubai bestaat een supermarkt waar een soortgelijke app klanten niet alleen hun ideale looproute toont, maar ook toelaat om producten meteen te scannen. Albert Heijn houdt het voorlopig alleen op de wegwijzer.

 

Nieuwe data- en promotietool

Het proefproject loopt een aantal maanden, waarna het geëvalueerd zal worden. Of de app shoppen echt zoveel efficiënter zal maken, of eerder net omslachtiger, is nog maar de vraag. Zeker is wel dat de tool vooral voor Albert Heijn zelf interessant kan zijn: door precies te weten hoe klanten lopen (en onder meer ook waar ze stilstaan), krijgt de foodretailer een schat aan nieuwe data.


Via de route-app is het ook mogelijk om consumenten pushberichten te sturen rond aanbiedingen of aangepaste content als ze langs een bepaald rek of een bepaald product komen. Het zou zelfs mogelijk zijn om consumenten bewust langs bepaalde categorieën te sturen, denk maar aan impulsproducten zoals snoep of chips, tipt iCultuur. Albert Heijn reageert echter dat mensen dan het vertrouwen verliezen en het hen daar niet om te doen is. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.