Albert Heijn vertelt je hoe je moet lopen in de supermarkt | RetailDetail

Albert Heijn vertelt je hoe je moet lopen in de supermarkt

Albert Heijn vertelt je hoe je moet lopen in de supermarkt
Foto: Robert Hoetink / Shutterstock.com

Albert Heijn test een app die je optimale looproute berekent aan de hand van je boodschappenlijstje. Vanaf 7 mei loopt de proef in een AH-supermarkt in Hoofddorp.

 

AH wijst klanten de weg

Klanten zullen vanaf mei bij Albert Heijn in Hoofddorp van indoor navigatie gebruik kunnen maken om zo snel en efficiënt mogelijk hun boodschappenlijstje af te werken, schrijft iCulture: een app, ontwikkeld in samenwerking met Philips en Aisle411, wijst hen de beste weg naar alle producten in de winkel.


Vandaag is het al mogelijk om in de Appie-app je boodschappenlijst te sorteren volgens looproute in je gekozen supermarkt, maar deze navigatie-app gaat nog een stap verder: als een soort Google Maps zie je de te lopen weg. Het zou je ook tonen waar producten in het rek staan, zodat je niet meer hoeft te zoeken of medewerkers ernaar hoeft te vragen.


De toepassing werd eerder al getest in twee Amerikaanse supermarkten en in Dubai bestaat een supermarkt waar een soortgelijke app klanten niet alleen hun ideale looproute toont, maar ook toelaat om producten meteen te scannen. Albert Heijn houdt het voorlopig alleen op de wegwijzer.

 

Nieuwe data- en promotietool

Het proefproject loopt een aantal maanden, waarna het geëvalueerd zal worden. Of de app shoppen echt zoveel efficiënter zal maken, of eerder net omslachtiger, is nog maar de vraag. Zeker is wel dat de tool vooral voor Albert Heijn zelf interessant kan zijn: door precies te weten hoe klanten lopen (en onder meer ook waar ze stilstaan), krijgt de foodretailer een schat aan nieuwe data.


Via de route-app is het ook mogelijk om consumenten pushberichten te sturen rond aanbiedingen of aangepaste content als ze langs een bepaald rek of een bepaald product komen. Het zou zelfs mogelijk zijn om consumenten bewust langs bepaalde categorieën te sturen, denk maar aan impulsproducten zoals snoep of chips, tipt iCultuur. Albert Heijn reageert echter dat mensen dan het vertrouwen verliezen en het hen daar niet om te doen is. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.