Albert Heijn verwelkomt Franstalige klanten in Wemmel | RetailDetail

Albert Heijn verwelkomt Franstalige klanten in Wemmel

Albert Heijn verwelkomt Franstalige klanten in Wemmel
Albert Heijn Wemmel

Met de opening van een winkel in de Brusselse rand verschijnen ook de eerste Franse woordjes in het winkelbeeld van Albert Heijn. Franchisepartner Jan Peeters blijft rotsvast geloven in de toekomst voor de keten in België. 

Tweetalig winkelteam

Vanochtend opende Albert Heijn in faciliteitengemeente Wemmel zijn 37ste vestiging in België: de tweede in Vlaams-Brabant en de vijfde voor franchisenemer Peeters-Govers. De winkel opende in een pand waar fashionretailer A-Mode al een jaar actief is op de eerste verdieping. De vertraging voor Albert Heijn is te wijten aan de fusieperikelen bij Ahold Delhaize

 

In deze supermarkt zal de keten voor het eerst volop Franstalige shoppers over de vloer krijgen. En dat is te merken: een deel van de signalisatie in de winkel is tweetalig. “De voertaal blijft Nederlands,” benadrukt ondernemer Jan Peeters. “Maar we faciliteren toch een stukje de communicatie naar onze Franstalige klanten. We hebben een tweetalig winkelteam aangeworven, wat best wel een uitdaging was. Onze voorkeur ging uit naar Vlamingen die het Frans beheersen, maar we hebben ook enkele Franstalige medewerkers aangeworven die Nederlands spreken.”

 

Geloof in de toekomst

Peeters is enthousiast over de samenwerking met Albert Heijn: “De waarden van de AH sluiten perfect aan bij de vier waarden die wij als familiebedrijf naar voren schuiven: vers, bewust, lokaal en persoonlijk. Met Hollandse prijzen, een verrassend assortiment en glimlachende medewerkers spreken we hier de taal van de klant.”

 

Voor hem hoeft het dan ook niet bij deze winkel in Wemmel te blijven. “We hebben vertrouwen en we zijn ambitieus. Met deze formule kun je echt overal landen. We kunnen zoveel aandacht geven aan de klant.” De media berichten vrij tendentieus over een mogelijk verdwijnen van Albert Heijn in België, vindt Peeters. Net als ondernemers Inse Knoors (AH Genk en Zonhoven) en Nathalie Van Ende (AH Brasschaat, Stabroek en binnenkort Sint-Niklaas) bevestigde hij recent nog zijn geloof in de toekomst, in het meinummer van het Nederlandse vakblad Foodmagazine. Ook tegenover RetailDetail laat hij geen ruimte voor twijfel: “Zo’n winkel kost wel wat, hoor. Ik waag niet zomaar een gok met deze investering!”


 

Actueel winkelconcept

De supermarkt in Wemmel is 1200 m² groot en werd ingericht volgens het meest recente concept van Albert Heijn, zoals dat ook in de Antwerpse Karel Oomsstraat te zien is: dat betekent onder andere houten bakken op de afdeling groenten en fruit en een actuele look voor de afdelingen bakkerij en traiteur.  De ligging aan de Romeinsesteenweg is vlot bereikbaar voor inwoners van Wemmel, Grimbergen en Meise. In de onmiddellijke omgeving bevinden zich ook verkooppunten van Colruyt, Carrefour Market, Delhaize en Lidl.

 

Het was overigens ongeveer een jaar geleden dat Albert Heijn in België nog een winkel opende (in Knokke was dat) maar voor dit jaar staat zeker nog de opening in Sint-Niklaas op het programma. Over verdere projecten in de pijplijn wil de retailer zich echter niet uitspreken. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".