Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF | RetailDetail

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF
© Shutterstock

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

 

Zoeken naar alternatieven

Tien winkels van de Zaanse keten nemen deel aan een proefproject om te kijken wat de beste alternatieven zijn, tekende RTL Nieuws op bij een woordvoerder van AH. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan herbruikbare tasjes. Welke winkels bij de proef betrokken zijn, of welke andere alternatieven er zullen worden uitgetest, blijft voorlopig echter nog een geheim.

 

Albert Heijn doet al even mee aan de strijd tegen plastic, klinkt het wel nog: "Zo zijn de zogenoemde lussentassen bij de kassa dunner en kleiner geworden, zodat we zo'n 10% aan plastic besparen", vervolgde de woordvoerder. 

 

Delhaize bant wegwerpzakken

AH's Belgische broertje Delhaize wil nog dit jaar zelfs helemaal stoppen met plastic zakjes voor groenten en fruit: als alternatief wil de keten herbruikbare katoenen zakken introduceren. Ook papieren zakken zullen terugkeren om de plasticban te helpen opvangen.

 

Vandaag voerde leefmilieuminister Joke Schauvliege de strijd tegen plastic nog wat verder op: wegwerpzakken zouden nu ook in Vlaanderen verboden worden (als laatste Belgische regio), terwijl op plastic flessen statiegeld geheven zou worden. Nu kunnen die nog gratis worden meegegeven indien ze goed worden gesorteerd, maar toch maken ze - samen met blikjes - zowat de helft van het zwerfafval uit. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.