Albert Heijn 'wint' Liegebeest 2017

Albert Heijn 'wint' Liegebeest 2017

Albert Heijn is door duizenden stemmers verkozen tot het grootste Liegebeest van 2017. De keten suggereerde in de Allerhande van afgelopen april dat serranoham-varkens buiten in de wei lopen, maar de dieren zitten hun leven lang binnen in een krap hok.

Misleiden over dierenwelzijn

De verkiezing begon ditmaal met in totaal vijf genomineerden. Zuivelbedrijf Almhof was genomineerd omdat ze in bijna al haar tv-reclames koeien toont die vrij grazen in de wei, maar het houdt in werkelijkheid een groot deel van zijn koeien binnen. Albert Heijn was twee keer genomineerd: naast de Serrano-varkens was dat ook voor kweekzalm die in een tv-reclame ‘very happy fish’ worden genoemd, terwijl de vissen met duizenden in grote kweeknetten leven.

 

Rio Mare en Friesche Vlag, de overige twee genomineerden, verdwenen uit de lijst omdat ze naar aanleiding van de verkiezing hun producten aanpassen. Visverwerker Rio Mare liet weten niet te kiezen voor een diervriendelijkere slachtmethode - de tonijnen worden nog steeds levend ingevroren - maar wel de welzijnsclaim te laten vallen. Omdat de misleiding over dit dierenleed echter is gestopt, haalde Wakker Dier het bedrijf uit de Liegebeestverkiezing. Friesche Vlag gaat een andere naam bedenken voor 'Halfvol Plantaardig', een koffieverrijker die voor 96% uit koemelk bestaat. 

 

Op de Liegebeest verkiezing, een 'prijs' van Wakker Dier voor bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn, een recordaantal van 19.000 stemmen uitgebracht. 7500 daarvan kozen voor de serranoham-varkens van Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top