Albert Heijn 'wint' Liegebeest 2017

Albert Heijn 'wint' Liegebeest 2017

Albert Heijn is door duizenden stemmers verkozen tot het grootste Liegebeest van 2017. De keten suggereerde in de Allerhande van afgelopen april dat serranoham-varkens buiten in de wei lopen, maar de dieren zitten hun leven lang binnen in een krap hok.

Misleiden over dierenwelzijn

De verkiezing begon ditmaal met in totaal vijf genomineerden. Zuivelbedrijf Almhof was genomineerd omdat ze in bijna al haar tv-reclames koeien toont die vrij grazen in de wei, maar het houdt in werkelijkheid een groot deel van zijn koeien binnen. Albert Heijn was twee keer genomineerd: naast de Serrano-varkens was dat ook voor kweekzalm die in een tv-reclame ‘very happy fish’ worden genoemd, terwijl de vissen met duizenden in grote kweeknetten leven.

 

Rio Mare en Friesche Vlag, de overige twee genomineerden, verdwenen uit de lijst omdat ze naar aanleiding van de verkiezing hun producten aanpassen. Visverwerker Rio Mare liet weten niet te kiezen voor een diervriendelijkere slachtmethode - de tonijnen worden nog steeds levend ingevroren - maar wel de welzijnsclaim te laten vallen. Omdat de misleiding over dit dierenleed echter is gestopt, haalde Wakker Dier het bedrijf uit de Liegebeestverkiezing. Friesche Vlag gaat een andere naam bedenken voor 'Halfvol Plantaardig', een koffieverrijker die voor 96% uit koemelk bestaat. 

 

Op de Liegebeest verkiezing, een 'prijs' van Wakker Dier voor bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn, een recordaantal van 19.000 stemmen uitgebracht. 7500 daarvan kozen voor de serranoham-varkens van Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top