Albert Heijn wint Liegebeestverkiezing | RetailDetail

Albert Heijn 'wint' Liegebeest 2017

Albert Heijn 'wint' Liegebeest 2017

Albert Heijn is door duizenden stemmers verkozen tot het grootste Liegebeest van 2017. De keten suggereerde in de Allerhande van afgelopen april dat serranoham-varkens buiten in de wei lopen, maar de dieren zitten hun leven lang binnen in een krap hok.

Misleiden over dierenwelzijn

De verkiezing begon ditmaal met in totaal vijf genomineerden. Zuivelbedrijf Almhof was genomineerd omdat ze in bijna al haar tv-reclames koeien toont die vrij grazen in de wei, maar het houdt in werkelijkheid een groot deel van zijn koeien binnen. Albert Heijn was twee keer genomineerd: naast de Serrano-varkens was dat ook voor kweekzalm die in een tv-reclame ‘very happy fish’ worden genoemd, terwijl de vissen met duizenden in grote kweeknetten leven.

 

Rio Mare en Friesche Vlag, de overige twee genomineerden, verdwenen uit de lijst omdat ze naar aanleiding van de verkiezing hun producten aanpassen. Visverwerker Rio Mare liet weten niet te kiezen voor een diervriendelijkere slachtmethode - de tonijnen worden nog steeds levend ingevroren - maar wel de welzijnsclaim te laten vallen. Omdat de misleiding over dit dierenleed echter is gestopt, haalde Wakker Dier het bedrijf uit de Liegebeestverkiezing. Friesche Vlag gaat een andere naam bedenken voor 'Halfvol Plantaardig', een koffieverrijker die voor 96% uit koemelk bestaat. 

 

Op de Liegebeest verkiezing, een 'prijs' van Wakker Dier voor bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn, een recordaantal van 19.000 stemmen uitgebracht. 7500 daarvan kozen voor de serranoham-varkens van Albert Heijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.