Albert Heijn zet bonen centraal in pop-upwinkel

Albert Heijn zet bonen centraal in pop-upwinkel

Albert Heijn heeft deze week een pop-upwinkel met bonen op het Gelderlandplein in Amsterdam. Consumenten kunnen hier tot en met zondag ontdekken wat ze met bonen kunnen maken. Ze kunnen er ook onder andere bonenburgers en bonenspreads proeven.

Koken en proeven

De bonenwinkel naast de Albert Heijn XL werd gisteren geopend door 'bonenambassadeurs' Luc Kusters (kok van Restaurant Bolenius, het beste groenterestaurant van 2015) en foodie Miljuschka Witzenhausen. In de tijdelijke locatie met bonenbar kookt Herman den Blijker vandaag een bonengerecht.

 

De Nederlandse consument eet weinig bonen, vergeleken met andere landen: “Dat komt onder andere omdat we het lastig om vinden bonen lekker klaar te maken” zegt Stefan van Kastanja, verantwoordelijk voor peulvruchten bij Albert Heijn. “Daarom zetten we de bonen dit jaar extra in de schijnwerpers.”

 

Nieuwe producten  

“Deze dagen doen we dat met de pop-upwinkel en over een paar weken met nieuwe producten, bijvoorbeeld bijzondere bonenmixen met edamameboontjes, witte bonen en grote kidneybonen. Later dit jaar organiseren we bonenproeverijen in winkels en staat de Allerhande vol boneninspiratie”, vertelt Van Kastanja.

 

In dit Internationale Jaar van de Boon, uitgeroepen door de Verenigde Naties, gaat er meer aandacht uit naar de peulvrucht. De markt van peulvruchten groeide dit eerste half jaar met 15% en zelfs 20% bij Albert Heijn. Vooral boonsoorten zoals zwarte bonen, kidneybonen en kikkererwten groeien hard volgens de formule.

 

Bonen zijn nochtans een rijke voedingsbron: ze bevatten veel eiwitten, vitaminen en aminozuren, zijn caloriearm en verlagen de cholesterol. Het Voedingscentrum adviseert in de Schijf van Vijf om wekelijks peulvruchten te eten. Bonen hebben daarnaast een lage milieubelasting en ze verrijken de bodem door de teelt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top