Alcoholvrij bier in opmars | RetailDetail

Alcoholvrij bier in opmars

Alcoholvrij bier in opmars

De verkoop van alcoholvrij bier is in 2015 in Nederland met 27% gegroeid. Daarmee groeide de verkoop bijna twee keer zo hard als een jaar eerder. In de horeca ging de verkoop er zelfs met 44% op vooruit.

Ook opmars speciaalbieren

Ondanks die sterke groei neemt alcoholvrij bier nog steeds maar een kleine portie van de markt in. Van de 11,5 miljoen hectoliter bier die in 2015 werd verkocht was slechts 2,9% alcoholvrij. Toch spreekt branchevereniging Nederlandse Brouwers van een verandering in het consumptiepatroon: “De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden nu definitief omarmd”, aldus directeur Cees-Jan Adema.

 

Die veranderde consumptie is ook merkbaar in andere segmenten van de sector: in 2015 groeide de bierconsumptie met 1,8% en die groei was, naast alcoholvrij bier, voor een groot stuk toe te wijzen aan de groei bij biermixen zoals radlerbieren (+35%) en speciaalbieren (+12%). “Het aantal meters schap waar speciaalbier in allerlei varianten (merken en soorten) wordt aangeboden neemt zichtbaar toe. Nederlanders genieten meer van een glas bier thuis of in de horeca door vaker op verschillende momenten andere biersoorten te nuttigen.”

 

De populariteit van speciaalbieren toont zich ook in het aantal Nederlandse brouwerijen. In 2012 waren er in Nederland slechts 120 brouwerijen te vinden, maar momenteel zijn dat er al meer dan 300.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.