Alcoholvrij bier in opmars | RetailDetail

Alcoholvrij bier in opmars

Alcoholvrij bier in opmars

De verkoop van alcoholvrij bier is in 2015 in Nederland met 27% gegroeid. Daarmee groeide de verkoop bijna twee keer zo hard als een jaar eerder. In de horeca ging de verkoop er zelfs met 44% op vooruit.

Ook opmars speciaalbieren

Ondanks die sterke groei neemt alcoholvrij bier nog steeds maar een kleine portie van de markt in. Van de 11,5 miljoen hectoliter bier die in 2015 werd verkocht was slechts 2,9% alcoholvrij. Toch spreekt branchevereniging Nederlandse Brouwers van een verandering in het consumptiepatroon: “De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden nu definitief omarmd”, aldus directeur Cees-Jan Adema.

 

Die veranderde consumptie is ook merkbaar in andere segmenten van de sector: in 2015 groeide de bierconsumptie met 1,8% en die groei was, naast alcoholvrij bier, voor een groot stuk toe te wijzen aan de groei bij biermixen zoals radlerbieren (+35%) en speciaalbieren (+12%). “Het aantal meters schap waar speciaalbier in allerlei varianten (merken en soorten) wordt aangeboden neemt zichtbaar toe. Nederlanders genieten meer van een glas bier thuis of in de horeca door vaker op verschillende momenten andere biersoorten te nuttigen.”

 

De populariteit van speciaalbieren toont zich ook in het aantal Nederlandse brouwerijen. In 2012 waren er in Nederland slechts 120 brouwerijen te vinden, maar momenteel zijn dat er al meer dan 300.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top