Aldi bevestigt expansie naar Italië | RetailDetail

Aldi bevestigt expansie naar Italië

Aldi bevestigt expansie naar Italië

Aldi Süd heeft de geruchten bevestigd dat het discountwinkels gaat openen in Italië. Volgens het Duitse vakblad Lebensmittel Zeitung is het nu zeker dat Aldi via de Oostenrijkse dochter Hofer de Alpen oversteekt.

Eerst het Noorden, dan pas het Zuiden

Volgens Aldi zullen de eerste Italiaanse winkels in de loop van de komende jaren worden geopend, zonder specifieker te worden. Met de beslissing om daadwerkelijk in Italië aan de slag te gaan, voegt Aldi eindelijk weer een land toe aan het aantal landen waarin de discounter actief is. Nu zijn dat nog zeventien landen, acht voor Aldi Nord en acht voor Aldi Süd - in Duitsland zijn ze allebei actief.

 

Opvallend is wel dat deze markttoetreding vanuit Hofer gaat, de tak van Aldi Süd in Oostenrijk. Daaruit blijkt dat Aldi wellicht eerst de grote steden in het welvarende en meer op West-Europa georiënteerde Noorden van Italië zal openen. Van daaruit zal de discounter naar verwachting organisch groeien richting de regio's in Midden- en Zuid-Italië. Italië is een markt met 62 miljoen consumenten, die volgens PlanetRetail samen voor zo'n 180 miljard euro besteden.

 

Italië is een land met een zeer gefragmenteerde levensmiddelensector: de top vijf foodretailers in Italië vertegenwoordigen samen amper 20 procent van de totale levensmiddelenomzet en de grote meerderheid van de omzet is in handen van kleine en middelgrote retailers. Daarnaast ligt het prijsniveau volgens PlanetRetail vrij hoog, wat Italië voor Aldi extra attractief maakt.

 

Lidl al sinds 23 jaar actief in Italië

In Italië komt Aldi Süd twee bekende concurrenten tegen Penny, de discountformule van Rewe, en Lidl, dat al in 1992 (!) haar eerste discountwinkels in Italië opende en anno 2015 zo'n 570 winkels heeft in Italië. Vergeleken met Lidl is Aldi heel terughoudend in internationale expansie. Lidl waagt zelfs de sprong naar kleine consumentenmarkten (zoals Malta), waar het niet eenvoudig is om een discountoperatie rond te krijgen.

 

Eind april dit jaar werd in de Italiaanse pers bekend dat Lidl de komende vijf jaar liefst een miljard euro wil investeren in het verder versterken en uitbouwen van haar Italiaanse operatie. Het lijkt alsof Lidl daarmee al reageerde op de komst van rivaal Aldi, nog voordat deze de komst naar Italië officieel kenbaar had gemaakt.

 

Hofer of Aldi op de winkelpui?

Italië is niet de eerste buitenlandse markt die Hofer betreedt: sinds 2005 is Hofer actief in het eveneens aan Italë grenzende buurland Slovenië. In Slovenië staat de naam Hofer op de winkelpui, maar of dat in de veel grotere consumentenmarkt Italië ook gaat gebeuren, is nog maar de vraag. De website aldi.it is nog niet operationeel, maar een check bij whois.net leert dat deze site eigendom is van Aldi Süd. Bovendien is de site hofer.it al vergeven aan een in het Italiaanse Zuid-Tirol gevestigde firma in vloeren.

 

In Slovenië concurreert Hofer al met Eurospin, een Italiaanse discounter met in Italië een marktaandeel van rond de twee procent. Volgens PlanetRetail zou dat een extra reden geweest kunnen zijn voor Aldi Süd om de knoop door te hakken. Nu is het dus wachten op de eerste winkels die in Noord-Italië zullen worden geopend, waarbij de eerste vraag zal zijn welke naam er op de pui komt te staan: Aldi of Hofer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.