Aldi en Lidl profiteren van Brexit

Aldi en Lidl profiteren van Brexit

Omdat ze sterker inzetten op lokale producten, zullen Aldi en Lidl in het Verenigd Koninkrijk minder impact ondervinden van de brexit dan hun grote Britse rivalen, stelt een analyse van Kantar Retail.

Import wordt duurder

De harddiscounters zijn al een tijdje aan een opgang bezig op de Britse markt, en de brexit kan hen daarbij verder helpen, menen de analisten. Omdat het Britse pond in waarde daalt, wordt het voor Britse supermarkten duurder om voedingsproducten uit de EU in te voeren. Vooral de grote ketens voeren veel verse producten in, terwijl de harddiscounters net geïnvesteerd hebben in goede handelsrelaties met lokale boeren. Aldi bijvoorbeeld verkoopt in zijn Britse winkels uitsluitend Brits vlees.

 

Aldi en Lidl koppelen bovendien het voordeel van een beperkt assortiment en een performante bevoorradingsketen aan Europese schaalgrootte. Lidl heeft trouwens al aan het Britse vakblad The Grocer laten weten dat de beslissing van de Britten geen impact zal hebben op zijn investeringsplannen in het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top