Aldi en Lidl profiteren van Brexit

Aldi en Lidl profiteren van Brexit

Omdat ze sterker inzetten op lokale producten, zullen Aldi en Lidl in het Verenigd Koninkrijk minder impact ondervinden van de brexit dan hun grote Britse rivalen, stelt een analyse van Kantar Retail.

Import wordt duurder

De harddiscounters zijn al een tijdje aan een opgang bezig op de Britse markt, en de brexit kan hen daarbij verder helpen, menen de analisten. Omdat het Britse pond in waarde daalt, wordt het voor Britse supermarkten duurder om voedingsproducten uit de EU in te voeren. Vooral de grote ketens voeren veel verse producten in, terwijl de harddiscounters net geïnvesteerd hebben in goede handelsrelaties met lokale boeren. Aldi bijvoorbeeld verkoopt in zijn Britse winkels uitsluitend Brits vlees.

 

Aldi en Lidl koppelen bovendien het voordeel van een beperkt assortiment en een performante bevoorradingsketen aan Europese schaalgrootte. Lidl heeft trouwens al aan het Britse vakblad The Grocer laten weten dat de beslissing van de Britten geen impact zal hebben op zijn investeringsplannen in het Verenigd Koninkrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top