Aldi en Lidl veroveren Britse markt | RetailDetail

Aldi en Lidl veroveren Britse markt

Aldi en Lidl veroveren Britse markt
Shutterstock.com

Discounters Aldi en Lidl gaan in het Verenigd Koninkrijk met steeds meer marktaandeel lopen en zijn niet van plan om hun aanval op de Britse markt stop te zetten. Beide retailers hebben nog heel wat plannen voor expansie.

Grote investeringen

Aldi heeft momenteel iets meer dan 750 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, maar het wil dat aantal tegen 2022 optrekken naar ongeveer 1.000. Bij Lidl zijn de plannen nog ambitieuzer. Dat ziet ruimte voor 1.200 tot 1.500 winkels in het Verenigd Koninkrijk, waar het er nu 710 heeft.

 

Dit jaar wil Aldi 70 nieuwe winkels openen en tegen eind 2018 zal het 1 miljard pond (1,15 miljard euro) geïnvesteerd hebben. Lidl investeert dan weer 1,45 miljard pond (1,66 miljard euro), gespreid over 2017 en 2018. Het opent dit jaar 50 winkels en zal er nog eens 30 vernieuwen.

 

Bij Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrisons, de grote vier in het Verenigd Koninkrijk, worden er nog amper nieuwe winkels geopend en gaan er zelfs heel wat jobs verloren. De ketens willen zo kosten besparen, om op vlak van prijs de concurrentie aan te gaan met de twee Duitse discounters.

 

Momenteel hebben Aldi en Lidl samen een marktaandeel van 12,1 procent in het Verenigd Koninkrijk en dat moet tegen 2022 doorgroeien naar 15 procent. Die groei zal vooral het gevolg zijn van de vele winkelopeningen. Daarnaast worden bestaande winkels gemoderniseerd en wordt het assortiment aangepakt, om in te spelen op de wensen van de Britse consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.