Aldi gaat in VS concurrentie aan met Trader Joe’s | RetailDetail

Aldi gaat in VS concurrentie aan met Trader Joe’s

Aldi gaat in VS concurrentie aan met Trader Joe’s

Op 24 maart opent Aldi US in één keer acht winkels in het zuidelijke deel van de Amerikaanse staat Californië. Daarmee gaat Aldi US – onderdeel van Aldi Süd – rechtstreeks de concurrentie aan met Trader Joe’s. Dat is de Amerikaanse dochter van Aldi Nord, die juist in die regio sterk is vertegenwoordigd.

 

Aldi wil de hele VS bedienen

De openingsgolf is onderdeel van een plan van Aldi om eind dit jaar 45 winkels te openen in zuidelijk Californië. En dit is weer onderdeel van het ambitieuze plan dat Aldi US in 2013 ontvouwde, om in vijf jaar 650 nieuwe winkels te openen. 

 

Doelstelling van dit strategische vijfjarenplan is om in 2018 in alle Verenigde Staten tussen de oostkust en de westkust aanwezig te zijn. Met zo’n 2.000 winkels wil Aldi US dan maandelijks 45 miljoen klanten bedienen. Op dit moment heeft Aldi US bijna 1500 winkels in 32 staten en bedient het maandelijks ruim 30 miljoen Amerikaanse klanten.

 

Lidl volgt Aldi naar de VS

Op het discountvlak staat er veel te gebeuren in de VS. Naast Aldi is er eigenlijk geen duidelijke harddiscounter in food aanwezig. Save-A-Lot en Dollar General komen nog het meest in de buurt, maar als ‘nationwide’ fooddiscounter heeft Aldi US vooralsnog een vrij speelveld, toch voordat Lidl de Atlantische oversteek zal maken. 

 

In 2013 werden de Amerikaanse ambities van Lidl bekend, maar tot de verwachte opening van de eerste winkels in 2015 is het niet gekomen. Naar verluidt duurt het nog tot 2018 voordat dit gebeurt. Tegen die tijd zal Aldi US haar strategische plan hebben afgerond en klaar staan om de aanval van de eeuwige rivaal Lidl ook in de VS te pareren.

 

“In de jaren van de recessie (na 2008, red.) heeft Aldi US al sterk ingezet op expansie”, zegt Neil Stern, retailanalist bij McMillan Doolittle in Chicago. “Ze groeiden al heel sterk in de VS, ruim voordat de Amerikaanse plannen van Lidl bekend werden.”

 

Trader Joe’s: concurrent uit eigen familie

Op dit moment echter, heeft Aldi US ook nog een interessante concurrent uit de eigen familie. Door in Californië snel uit te breiden, neemt de Amerikaanse dochter van Aldi Süd het op tegen de Amerikaanse dochter van Aldi Nord, Trader Joe’s. “Eén van Aldi US zijn belangrijkste concurrenten wordt Trader Joe’s, dat kleine winkels heeft, die sterk op 'value for money' zijn gericht”, stelt een analist van het Britse IGD. “Californië is de bakermat van Trader Joe’s, dat daar een sterke positie inneemt.”

 

De groei van Aldi US zal aan Trader Joe’s niet onopgemerkt voorbij gaan. Zeker niet nu Aldi marktgebieden betreedt waarin Trader Joe’s is ontstaan en waarin het een ijzersterke positie inneemt. Het hoofdkwartier van deze eigenzinnige Amerikaanse Aldi Nord-dochter is er ook gevestigd. 

 

Maar van een frontale concurrentie is volgens Stern geen sprake. “Aldi en trader Joe’s concurreren al geruime tijd in meerdere markten. Hier in Chicago zijn het zelfs letterlijk buren! Ze beconcurreren elkaar, maar ze richten zich toch op een verschillende doelgroep. Aldi bereikt de middeninkomens, maar richt zich primair op de lagere inkomensklassen. Trader Joe’s is toch echt gericht op de hoger opgeleide klant, die vaak ook een hoger besteedbaar inkomen heeft.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.