Aldi gaat in VS concurrentie aan met Trader Joe’s | RetailDetail

Aldi gaat in VS concurrentie aan met Trader Joe’s

Aldi gaat in VS concurrentie aan met Trader Joe’s

Op 24 maart opent Aldi US in één keer acht winkels in het zuidelijke deel van de Amerikaanse staat Californië. Daarmee gaat Aldi US – onderdeel van Aldi Süd – rechtstreeks de concurrentie aan met Trader Joe’s. Dat is de Amerikaanse dochter van Aldi Nord, die juist in die regio sterk is vertegenwoordigd.

 

Aldi wil de hele VS bedienen

De openingsgolf is onderdeel van een plan van Aldi om eind dit jaar 45 winkels te openen in zuidelijk Californië. En dit is weer onderdeel van het ambitieuze plan dat Aldi US in 2013 ontvouwde, om in vijf jaar 650 nieuwe winkels te openen. 

 

Doelstelling van dit strategische vijfjarenplan is om in 2018 in alle Verenigde Staten tussen de oostkust en de westkust aanwezig te zijn. Met zo’n 2.000 winkels wil Aldi US dan maandelijks 45 miljoen klanten bedienen. Op dit moment heeft Aldi US bijna 1500 winkels in 32 staten en bedient het maandelijks ruim 30 miljoen Amerikaanse klanten.

 

Lidl volgt Aldi naar de VS

Op het discountvlak staat er veel te gebeuren in de VS. Naast Aldi is er eigenlijk geen duidelijke harddiscounter in food aanwezig. Save-A-Lot en Dollar General komen nog het meest in de buurt, maar als ‘nationwide’ fooddiscounter heeft Aldi US vooralsnog een vrij speelveld, toch voordat Lidl de Atlantische oversteek zal maken. 

 

In 2013 werden de Amerikaanse ambities van Lidl bekend, maar tot de verwachte opening van de eerste winkels in 2015 is het niet gekomen. Naar verluidt duurt het nog tot 2018 voordat dit gebeurt. Tegen die tijd zal Aldi US haar strategische plan hebben afgerond en klaar staan om de aanval van de eeuwige rivaal Lidl ook in de VS te pareren.

 

“In de jaren van de recessie (na 2008, red.) heeft Aldi US al sterk ingezet op expansie”, zegt Neil Stern, retailanalist bij McMillan Doolittle in Chicago. “Ze groeiden al heel sterk in de VS, ruim voordat de Amerikaanse plannen van Lidl bekend werden.”

 

Trader Joe’s: concurrent uit eigen familie

Op dit moment echter, heeft Aldi US ook nog een interessante concurrent uit de eigen familie. Door in Californië snel uit te breiden, neemt de Amerikaanse dochter van Aldi Süd het op tegen de Amerikaanse dochter van Aldi Nord, Trader Joe’s. “Eén van Aldi US zijn belangrijkste concurrenten wordt Trader Joe’s, dat kleine winkels heeft, die sterk op 'value for money' zijn gericht”, stelt een analist van het Britse IGD. “Californië is de bakermat van Trader Joe’s, dat daar een sterke positie inneemt.”

 

De groei van Aldi US zal aan Trader Joe’s niet onopgemerkt voorbij gaan. Zeker niet nu Aldi marktgebieden betreedt waarin Trader Joe’s is ontstaan en waarin het een ijzersterke positie inneemt. Het hoofdkwartier van deze eigenzinnige Amerikaanse Aldi Nord-dochter is er ook gevestigd. 

 

Maar van een frontale concurrentie is volgens Stern geen sprake. “Aldi en trader Joe’s concurreren al geruime tijd in meerdere markten. Hier in Chicago zijn het zelfs letterlijk buren! Ze beconcurreren elkaar, maar ze richten zich toch op een verschillende doelgroep. Aldi bereikt de middeninkomens, maar richt zich primair op de lagere inkomensklassen. Trader Joe’s is toch echt gericht op de hoger opgeleide klant, die vaak ook een hoger besteedbaar inkomen heeft.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.