Aldi gaat webshop uittesten in Groot-Brittannië

Aldi gaat webshop uittesten in Groot-Brittannië

Aldi lijkt dan toch de stap naar e-commerce te gaan zetten: niet toevallig in het Verenigd Koninkrijk wil de Duitse discounter binnenkort een webshop openen die als grote praktijktest geldt.

Verenigd Koninkrijk "ideaal testterrein"

"De Britse markt geldt als een ideaal terrein voor een grootscheepse praktijktest: de Britse consument is een uitgesproken fan van online shoppen. De internetverkoop van levensmiddelen heeft er intussen een niveau bereikt waar de Duitse handel nog mijlenver van verwijderd is", leerden onze Duitse collega's van Lebensmittel Zeitung.

 

Nog volgens het Duitse vakblad zou Aldi al meer dan tien jaar met e-commerceplannen rondlopen, maar vooral in eigen land kreeg het management flinke tegenwind van op het terrein. Vele filiaalhouders vrezen dat hun omzet onder druk zal komen als het concern een webshop zou openen.

 

Groot-Brittannië zou overigens niet het enige land zijn waar Aldi een webshop wil starten: ook voor Spanje en Portugal zouden soortgelijke plannen circuleren. Een goed verstaander zal intussen al wel begrepen hebben dat we het hier hebben over Aldi Süd. Of ook het meer conservatieve Aldi Nord, waaronder België en Nederland vallen, soortgelijke plannen heeft, is niet duidelijk.

 

Click & Collect-revolutie

Volgens Planet Retail is e-commerce in het Verenigd Koninkrijk al goed voor 11% van de totale retailomzet in het land. "Een online aanwezigheid opstarten zou de discounter meteen de kans geven om een nieuw groeikanaal aan te boren, bovenop zijn zo al agressieve expansiepolitiek met fysieke winkels", zegt onderzoeksdirecteur Rob Gregory.

 

Al zal Aldi dan wel meteen moeten opboksen tegen de gevestigde waarden die al veel langer online actief zijn en intussen volop de kaart van de 'click & collect'-afhaalpunten trekken. De nummers één en twee, Tesco en Asda, startten er al mee in 2010 en 2011: Tesco heeft nu al een afhaalpunt in ruim 300 van zijn 2.650 winkels; Asda biedt de dienst aan in al zijn 592 vestigingen.

 

Eerder deze maand maakte overigens ook Sainsbury's bekend dat het afhaalpunten voor voeding gaat uitrollen. Eind deze maand wil het nummer drie op de Britse foodmarkt al een twintigtal afhaalpunten hebben, eind dit jaar moeten dat er al honderd zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top