Aldi gaat webshop uittesten in Groot-Brittannië

Aldi gaat webshop uittesten in Groot-Brittannië

Aldi lijkt dan toch de stap naar e-commerce te gaan zetten: niet toevallig in het Verenigd Koninkrijk wil de Duitse discounter binnenkort een webshop openen die als grote praktijktest geldt.

Verenigd Koninkrijk "ideaal testterrein"

"De Britse markt geldt als een ideaal terrein voor een grootscheepse praktijktest: de Britse consument is een uitgesproken fan van online shoppen. De internetverkoop van levensmiddelen heeft er intussen een niveau bereikt waar de Duitse handel nog mijlenver van verwijderd is", leerden onze Duitse collega's van Lebensmittel Zeitung.

 

Nog volgens het Duitse vakblad zou Aldi al meer dan tien jaar met e-commerceplannen rondlopen, maar vooral in eigen land kreeg het management flinke tegenwind van op het terrein. Vele filiaalhouders vrezen dat hun omzet onder druk zal komen als het concern een webshop zou openen.

 

Groot-Brittannië zou overigens niet het enige land zijn waar Aldi een webshop wil starten: ook voor Spanje en Portugal zouden soortgelijke plannen circuleren. Een goed verstaander zal intussen al wel begrepen hebben dat we het hier hebben over Aldi Süd. Of ook het meer conservatieve Aldi Nord, waaronder België en Nederland vallen, soortgelijke plannen heeft, is niet duidelijk.

 

Click & Collect-revolutie

Volgens Planet Retail is e-commerce in het Verenigd Koninkrijk al goed voor 11% van de totale retailomzet in het land. "Een online aanwezigheid opstarten zou de discounter meteen de kans geven om een nieuw groeikanaal aan te boren, bovenop zijn zo al agressieve expansiepolitiek met fysieke winkels", zegt onderzoeksdirecteur Rob Gregory.

 

Al zal Aldi dan wel meteen moeten opboksen tegen de gevestigde waarden die al veel langer online actief zijn en intussen volop de kaart van de 'click & collect'-afhaalpunten trekken. De nummers één en twee, Tesco en Asda, startten er al mee in 2010 en 2011: Tesco heeft nu al een afhaalpunt in ruim 300 van zijn 2.650 winkels; Asda biedt de dienst aan in al zijn 592 vestigingen.

 

Eerder deze maand maakte overigens ook Sainsbury's bekend dat het afhaalpunten voor voeding gaat uitrollen. Eind deze maand wil het nummer drie op de Britse foodmarkt al een twintigtal afhaalpunten hebben, eind dit jaar moeten dat er al honderd zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top