Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn | RetailDetail

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

 

Keurmerk Fair & Gut tussen ‘gewoon’ en bio in

Een deel van de verse vleesproducten van Aldi (zowel Nord als Süd) krijgt voortaan het label Fair & Gut. De woordcombinatie staat voor eerlijke handel en goed behandeld, stellen beide takken in een gezamenlijk persbericht. Met het keurmerk wil de discountgroep zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen en zich inzetten voor meer dierenwelzijn.

 

Het label Fair & Gut zal naar eigen zeggen de criteria van verschillende keurmerken voor dierenwelzijn verenigen en overstijgt de opgelegde normen. Vanaf 15 januari komen in de regio’s Zuid-Beieren, delen van Hamburg en Berlijn zes eerste gevogelteproducten in de rekken te liggen met het keurmerk. Criteria zijn onder meer dat er stro in de stal moet zijn, de dieren meer plaats krijgen en toegang hebben tot frisse lucht. Het dierenvoeder mag ook niet genetisch gemodificeerd zijn. Aldi positioneert het Fair & Gut-merk zelf tussen het traditionele prijsniveau en dat van bioproducten, terwijl het ook de opgelegde criteria tussen die twee categorieën in legt.

 

Stijgende vraag naar transparante en diervriendelijke herkomst

In eerste instantie voldoet het nieuwe label aan de vereisten die het bestaande label ‘Für Mehr Tierschutz’ (vertaald: voor meer dierenwelzijn) van de Duitse dierenbeschermingsbond oplegt aan gevogeltekwekers. De naleving ervan wordt regelmatig door onafhankelijke externen gecontroleerd. In de toekomst wil Aldi de criteria nog uitbreiden, net als het assortiment waar het Fair & Gut-label op wordt toegepast. Zo denkt de supermarktgroep aan voorwaarden als een afwisselende omgeving voor de dieren en meer tijd om op te groeien.

 

“We zien een stijgende vraag naar producten van diervriendelijke kweek en een behoefte aan transparantie over de herkomst van voeding”, zegt duurzaamheidsmanager Rayk Mende van Aldi Nord. “Het ligt ons daarbij nauw aan het hart dat we de landbouwers met onze ‘Fair & Gut’-producten kunnen ondersteunen bij hun investeringen om de kweekomstandigheden te verbeteren.” Door de hogere prijszetting van het merk wil Aldi boeren immers toelaten om de nodige investeringen te doen, zoals wanneer ze bijvoorbeeld grotere of nieuwe stallen bouwen en meer uitloopruimte voorzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Back to top