Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn | RetailDetail

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

 

Keurmerk Fair & Gut tussen ‘gewoon’ en bio in

Een deel van de verse vleesproducten van Aldi (zowel Nord als Süd) krijgt voortaan het label Fair & Gut. De woordcombinatie staat voor eerlijke handel en goed behandeld, stellen beide takken in een gezamenlijk persbericht. Met het keurmerk wil de discountgroep zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen en zich inzetten voor meer dierenwelzijn.

 

Het label Fair & Gut zal naar eigen zeggen de criteria van verschillende keurmerken voor dierenwelzijn verenigen en overstijgt de opgelegde normen. Vanaf 15 januari komen in de regio’s Zuid-Beieren, delen van Hamburg en Berlijn zes eerste gevogelteproducten in de rekken te liggen met het keurmerk. Criteria zijn onder meer dat er stro in de stal moet zijn, de dieren meer plaats krijgen en toegang hebben tot frisse lucht. Het dierenvoeder mag ook niet genetisch gemodificeerd zijn. Aldi positioneert het Fair & Gut-merk zelf tussen het traditionele prijsniveau en dat van bioproducten, terwijl het ook de opgelegde criteria tussen die twee categorieën in legt.

 

Stijgende vraag naar transparante en diervriendelijke herkomst

In eerste instantie voldoet het nieuwe label aan de vereisten die het bestaande label ‘Für Mehr Tierschutz’ (vertaald: voor meer dierenwelzijn) van de Duitse dierenbeschermingsbond oplegt aan gevogeltekwekers. De naleving ervan wordt regelmatig door onafhankelijke externen gecontroleerd. In de toekomst wil Aldi de criteria nog uitbreiden, net als het assortiment waar het Fair & Gut-label op wordt toegepast. Zo denkt de supermarktgroep aan voorwaarden als een afwisselende omgeving voor de dieren en meer tijd om op te groeien.

 

“We zien een stijgende vraag naar producten van diervriendelijke kweek en een behoefte aan transparantie over de herkomst van voeding”, zegt duurzaamheidsmanager Rayk Mende van Aldi Nord. “Het ligt ons daarbij nauw aan het hart dat we de landbouwers met onze ‘Fair & Gut’-producten kunnen ondersteunen bij hun investeringen om de kweekomstandigheden te verbeteren.” Door de hogere prijszetting van het merk wil Aldi boeren immers toelaten om de nodige investeringen te doen, zoals wanneer ze bijvoorbeeld grotere of nieuwe stallen bouwen en meer uitloopruimte voorzien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.