Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken | RetailDetail

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken
Shutterstock

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

 

Schaalvoordeel

“Een fusie wordt niet overwogen en ook niet gepland”, laten de discounters volgens De Tijd in een bericht verstaan. Het reageert zo op de geruchten die de wereld werden ingestuurd door het Duitse Manager Magazin. Dat wil echter niet zeggen dat er geen toenadering is tussen de twee bedrijven: Aldi Nord en Aldi Süd gaan immers bekijken of ze in Duitsland kunnen samenwerken op vlak van marketing en inkoop, waarschijnlijk om de kosten te kunnen drukken en te profiteren van een flink schaalvoordeel. Het zou een belangrijke eerste stap zijn in de hereniging van een bedrijf dat sinds 1961 is opgedeeld in twee stukken.

 

Duitsland is het enige land waar zowel Aldi Nord als Aldi Süd te vinden is. Die deal maakten de broers Theo en Karl Albrecht toen ze het bedrijf in 1961 opdeelden. In andere landen blijven de twee bedrijven uit elkaars vaarwater: Aldi Nord is zo te vinden in België, Nederland en de rest van West-Europa, samen met Polen. Aldi Süd heeft het dan weer voor het zeggen in Midden- en Oost-Europa, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.