Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren
Shutterstock

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Prijzen drukken

Aldi Nord voert rond die nieuwe strategie momenteel al gesprekken met een aantal multinationals. Die doen nu vooral zaken met de dochterondernemingen in verschillende landen, waardoor het aanbod en vooral de prijzen sterk kunnen verschillen van land tot land.

 

Het aanbod zal nog altijd niet in elk land hetzelfde zijn, maar Aldi weet met het nieuwe systeem wel het inkoopvolume fors te verhogen, wat dan natuurlijk weer de prijzen drukt. Grote concurrent Lidl werkt al langer op die manier en heeft zo de laatste jaren het aanbod A-merken ook al sterk uitgebreid. Aldi Nord doet het momenteel nog voornamelijk met eigen merken.

 

Gisteren raakte nog bekend dat Lidl in Duitsland voor het tweede jaar op rij de hoogst gewaardeerde discounter is, maar dat het op het aspect prijs-kwaliteitsimago wel Aldi Nord moest voorgaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dagvers nu ook in Brussel en Gent

24/01/2018

Na Antwerpen maakt de coöperatieve vereniging Dagvers, die gezonde en biologische maaltijden aan huis levert, bekend dat ze voortaan ook in Brussel en Gent actief zal zijn.

Frites Atelier van Sergio Herman wil Europa inpalmen

24/01/2018

De Frites Atelier-keten van kok Sergio Herman blijkt een succes: Gent en Brussel krijgen een eigen friettent voor ‘foodies’ en meer vestigingen zijn op komst. De volgende stap moet een uitbreiding naar steden als Barcelona en Berlijn worden.

Sterk Albert Heijn, stabiel Delhaize in vierde kwartaal

24/01/2018

Ahold Delhaize heeft er een degelijk vierde kwartaal op zitten, vooral dankzij sterke prestaties van Albert Heijn en Bol.com. In België blijft Delhaize ter plaatse trappelen.

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Back to top