Aldi versterkt focus op vers, gemak en duurzaam

Aldi versterkt focus op vers, gemak en duurzaam
Aldi Wieringerwerf

Afgelopen vrijdag opende een nieuwe Aldi-vestiging aan de Schipperskade in Wieringerwerf. Het gaat om een duurzaam gebouwd filiaal met meer nadruk op vers. Aldi opent volgende maand een nieuwe winkel in Leerdam, in september volgen nog vier openingen.

Twaalfde Nederlandse winkel

Deze nieuwe winkel van 1100 vierkante meter betekent een verhuizing van de voormalige Aldi aan de Brinkweg naar een invalsweg in Wieringerwerf. Het is de twaalfde Nederlandse winkel met vernieuwd concept waarmee Aldi begin dit jaar startte. De inrichting is gericht op gemak: ruime winkelpaden, goede verlichting en ruime presentaties zorgen voor goed overzicht en gemakkelijk boodschappen doen. De winkel is moderner en heeft meer sfeer dan voorheen  door de donkerbruine houttinten. Gemak komt ook naar voren in een goede bereikbaarheid met rond tachtig gratis parkeerplaatsen.
 

De vestiging heeft veel aandacht voor vers en is ingericht op eetmomenten. Zo wordt de bakkerij-afdeling met vers afgebakken brood direct na de entree gevolgd door het assortiment presentatie ontbijtproducten. Het afbakken van het brood gebeurt in dit filiaal in het magazijn. In andere winkels waaronder Drachten vindt dit plaats in de oven in de open werkruimte achter de broodpresentatie. In het actiemeubel verder op in de winkel zijn wekelijkse themaproducten te vinden. Nieuw zijn ook de kopstellingen met presentaties wijn en Mama Nature, het eigen biologische merk van Aldi dat 120 producten telt.
 

In de agf-hoek achter in de winkel ziet de klant alle componenten voor het avondeten. Hier komt de ruimere keus in vers naar voren: groenten en fruit zowel vers, gesneden, als salade, per stuk te verpakken als in blik of pot, gevolgd door vlees en vis. Dit assortiment is ondergebracht in ruime verlichte koelmeubels, gericht op snel en makkelijk kiezen. Gemak in maaltijden krijgt ook aandacht in het aanbod wraps en kant-en-klare maaltijden. Inspiratie vindt de klant bij het receptenblok; hier een wisselend recept voor een gerecht met de bijbehorende ingrediënten.


Focus op vers

“Onze focus ligt op vers: brood, groente, fruit, vlees en vis. Hierbij blijven we uiteraard de prijs-kwaliteit verhouding scherp in gaten houden. We streven altijd A-kwaliteit na. Ook optimaliseren we ons vestigingsbeleid en vergroten we het aantal verkooppunten”, bevestigt Nicolás de Lope (47), sinds enkele weken directeur van Aldi Holding BV in Nederland.


De Lope, van Spaanse afkomst, was voor zijn aanstelling directeur bij Aldi in Duitsland en in Polen. Hij zal de formulevernieuwing in Nederland doorvoeren. Tot eind dit jaar worden nog acht nieuwe filialen geopend. Volgende maand opent Aldi in Leerdam, in september volgen nog vier nieuwe openingen. Aldi, dat dit begin jaar in Nederland startte met het testen en het uitrollen van nieuwe winkels, telt rond 500 filialen in ons land.
 

Breder assortiment en meer vers

In de vernieuwing draait het om de groei van versproducten, het uitbreiden van het assortiment en meer vers, aldus De Lope. Zo zijn het aanbod wijnen en cosmetica gegroeid. De presentatie van deze laatste categorie kreeg meer uitstraling in verlichte meubels. Ook  A-merken als Heineken, Blue Band, Calvé, Unox, Lipton Ice tea, Lays, Coca-Cola,  Rexona en Dove zijn onderdeel van het assortiment. Dat is verbreed en verdiept van 900 naar ongeveer 1300 producten. 


“Ons assortiment staat garant voor onze goede prijs-kwaliteitverhouding. We hebben veel ‘best geteste’ producten in onze schappen. We luisteren zorgvuldig naar onze klanten om te begrijpen wat ze van ons verwachten. Dit betekent bijvoorbeeld dat we meer over onze producten gaan vertellen, in advertenties en natuurlijk in de winkels zelf”, aldus de nieuwe holdingdirecteur.


Ondanks meer vers en gemak blijft Aldi trouw aan haar uitstraling als hard discounter: de pakken UHT melk en andere voordeelproducten blijven in de vertrouwde dozen en omverpakkingen op de winkelvloer aanwezig.  Nieuwe elementen zijn verder de winkelmandjes voor kinderen.  
 

Biologisch en duurzaam

Biologisch en duurzaamheid houden prioriteit voor de formule. De inkoop van fairtrade, biologisch en duurzaam gecertificeerde producten en assortiment met Beter leven Keurmerk krijgt groeiende aandacht op de winkelvloer, blijkt uit de tussenrapportage van Aldi Nord waarin de belangrijkste verduurzamingsstappen van 2016 worden getoond in kengetallen. Aldi publiceerde precies een jaar geleden haar eerste maatschappelijk jaarverslag.
Deze voortgangsrapportage vermeldt de vorderingen op het gebied van duurzaamheid van de winkels van Aldi Nord. Aldi telde vorig jaar in de winkels in Nederland 114 biologische en 41 fairtrade producten, in 2015 waren dit er nog 66 en 37. Aldi Belgie/Luxemburg zette vorig jaar 61 biologisch en 9 fairtrade product in haar 450 winkels, in 2015 waren dit er 56 en 3.
 

Aandacht voor duurzaam ondernemen blijkt ook uit de flessenautomaat waarmee Aldi al geruime tijd werkt in haar winkels. Deze cruncht direct de ingekomen PET flessen tot klein formaat. Het betekent een forse besparing in transport richting recyclebedrijf.
 

De supermarkt is duurzaam gebouwd en heeft energielabel A++++. De milieubelasting is bijna nul. Het pand wordt verwarmd met restwarmte uit het koelproces en er is geen bijverwarming op gas; er is geen gasaansluiting. De winkel beschikt verder over een warmte-terugwin-installatie op het natuurlijk koudemiddel CO2, extra isolatie en alle verlichting binnen en buiten is LED. Ook is bij de keuze voor bouwmaterialen gelet op het hergebruik. Papier en folie worden volledig gerecycled via een wormpers in de laad- en loskuil. De nieuwe vestiging in Wieringerwerf heeft geen zonnepanelen. Op het dak van diverse andere nieuwe Aldi winkels liggen wel zonnepanelen.
 

Aldi vernieuwt Europese winkels 


Aldi in Nederland bestaat uit de Aldi Holding BV in Culemborg. Daarnaast opereren de inkooporganisatie en negen regionale BV’s. Deze negen distributiecentra bevoorraden de 500 Aldi-filialen in Nederland.
 

De Nederlandse test en uitrol van de vernieuwde formule maakt deel uit van een grootscheepse Europese formulevernieuwing van Aldi.  Het gaat om zo’n 2700 winkels van Aldi Nord, waartoe Noord-Europese landen als Nederland en België behoren, en om ongeveer 1900 filialen van Aldi Süd in Zuid-Europa. Hier werd onlangs in Beieren het 500ste nieuwe filiaal geopend.
 

De Europese operatie waarin fors wordt geïnvesteerd, begon ruim een jaar geleden en moet eind 2019 afgerond. Het betreft in totaal ruim 4800 Aldi supermarkten in Europa.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top