Aldi wint rechtszaak tegen AB InBev over huispils

Aldi wint rechtszaak tegen AB InBev over huispils

Aldi wint rechtszaak tegen AB InBev over huispils
Shutterstock

Aldi mag zijn huispils Buval opnieuw in het originele rode blik verkopen, ook al valt de gelijkenis met een blikje Jupiler niet te ontkennen. Dat is de uitkomst van een rechtszaak die in 2015 werd aangespannen door AB InBev en nu haar beslag kreeg.

 

Als twee druppels… pils

In 2015 was 's werelds grootste brouwer naar de rechter gestapt omdat het bedrijf vond dat het blikje van Buval, het pilsbier van discounter Aldi, veel te veel leek op dat van zijn eigen Jupiler: beide blikjes waren rood van kleur, met een zwart silhouet van een dier op een wit schild (oordeel zelf). Akkoord, Buval pakte uit met een paardenhoofd terwijl Jupiler zijn bekende stier opvoerde, maar toch… De discounter voelde de bui al hangen en besliste in allerijl om zijn bier dan maar een goudkleurig jasje aan te meten.

 

In eerste aanleg kreeg Aldi inderdaad ongelijk, tot tevredenheid van AB InBev. Maar de discounter tekende beroep aan en krijgt nu warempel gelijk. Volgens de rechter is de merknaam en niet het uitzicht van het blikje doorslaggevend. Bovendien is elke verwarring sowieso uitgesloten aangezien Aldi geen Jupiler verkoopt.

 

Buval versus Duvel

Het is meteen de tweede keer dat Aldi aan het langste eind trekt in een rechtszaak rond zijn pilsbier. Ook Duvel Moortgat was in 2015 naar de rechter gestapt omdat het vond dat de naam Buval te veel gelijkenissen vertoonde met ‘Duvel’, het vlaggenschip van de brouwerij uit Breendonk. Maar ook in dat geschil kreeg Aldi gelijk van de rechter, onder meer omdat beide bieren tot een totaal ander segment behoren.

 

Of deze nieuwe ‘overwinning’ nu ook betekent dat Buval binnenkort terugkeert in zijn oorspronkelijke rode kleur, is “nog niet beslist”, laat een woordvoerder van Aldi weten aan De Tijd. AB InBev kan trouwens nog altijd in cassatie gaan, maar ook dat is “nog niet beslist”, klinkt het in Leuven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.