Alibaba doet grote investering in supermarktbedrijf | RetailDetail

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter
Shutterstock

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

2,5 miljard euro

Het Franse Auchan heeft 36,2% van de aandelen van Sun Art Retail in handen, daarnaast zijn ook Alibaba en (op geruime afstand met 5%) de Taiwanese Ruentex Group de grote aandeelhouders. 

 

Met de investering van Alibaba, goed voor 22,4 miljard Hongkong dollar (2,5 miljard euro), wil het bedrijf volgens De Tijd verdere online mogelijkheden bekijken. Het is tevens de snelste manier voor Alibaba om zijn voetafdruk binnen voeding verder uit te breiden en om Alipay, de eigen betaaldienst, bij een nog grote publiek bekend te maken. .

 

Het is niet de eerste keer dat Alibaba geld pompt in offline winkels: zo is het ook aandeelhouder bij Intime Retail en Sanjiang Shopping Club. Daarnaast baat het ook de supermarktketen Hema uit, waar het vaak technologische innovaties voor het eerst uittest.

 

Alibaba en Amazon, de grote Amerikaanse rivaal, blijven zo een gelijkaardig traject uitbouwen. Nadat ze eerder allebei de online markt in hun thuisland stevig in handen kregen, investeren ze nu steeds meer in offline mogelijkheden. Zo nam Amazon voor de zomer supermarktketen Whole Foods over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.